Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Wij staken!

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over wat er gebeurt als iets belangrijks uit het dagelijks leven wegvalt, door een staking bijvoorbeeld. Ze presenteren dat aan elkaar.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je autopech krijgt. Je belt met een denkbeeldige GSM, je krijgt geen gehoor en duwt je auto weg.
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: je blust een brand, je repareert een auto, je verwijdert als chirurg een blinde darm, je ontstopt een afvoerputje, je regelt het verkeer.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A speelt een situatie waarbij hij hulp nodig heeft van B, maar zegt vooraf niets over de situatie. Bijvoorbeeld: iets gaat stuk en moet gerepareerd, je hebt kiespijn en hebt een tandarts nodig… Als B de situatie herkent stapt hij in het spel als de helpende partij.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Je fietst bijvoorbeeld over straat en krijgt een lekke band. Met je denkbeeldige fiets aan de hand doe je een denkbeeldige deur open naar het kind. Die zal als fietsenmaker tegenspel moeten bieden. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Als elektriciteit, of een bepaalde dienstverlening zoals buschauffeurs wegvalt dan kan dat heel vervelend zijn. Stel je voor dat je langere tijd zonder zou zitten, dan zal je toch oplossingen moeten verzinnen voor het probleem dat is ontstaan. Jullie krijgen in werkgroepen de opdracht om een pantomimepresentatie te maken over zo’n situatie. De oplossingen hoeven niet realistisch te zijn, want dat zijn de situaties vaak ook niet. Artsen bijvoorbeeld staken nooit op een manier dat mensenlevens in gevaar komen. Maar stel je toch eens voor…

Opdrachten: politie, leraren, water, elektriciteit, tv.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Wij staken!

Als iets zoals elektriciteit, of een bepaalde dienstverlening zoals buschauffeurs wegvallen kan dat heel vervelend zijn. Stel je voor dat je langere tijd zonder zou zitten, dan zou je toch oplossingen moeten verzinnen.

Jullie zitten langere tijd zonder: brandweer.

Speel een situatie waarin de brandweer hard nodig is, maar je zit zonder. Wat is jullie oplossing?

  • Pantomime: niet spreken, geen echte voorwerpen gebruiken.
  • Zorg dat er geen geweld in jullie presentatie voorkomt.
  • Wat heb je in je hand? Hoe mime je dat?

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress