Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Uniformberoepen

  • 27/11/2011
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): objectenspel en acteerspel.
Activiteit: De kinderen veranderen voorwerpen van betekenis, verzinnen een verhaal over een uniform dragend beroep en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: opdrachtkaarten, pittenzakken, 5 verschillende objecten zoals een touw, een lap, een krukje, een emmer, een plastic fles, een stok (zie ‘opmerking’). Opmerking: Een veilig alternatief voor de stok: wikkel wat dik papier of karton om een stok en zet het vast met plakband. Haal de stok er tussenuit en je hebt een ‘kartonnen stok’.
Print lesopzet en opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les voorwerpen van betekenis gaan veranderen. Illustreer de voorwerp door bijvoorbeeld een pittenzak te pakken en die te veranderen in een walkie talkie.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal met een pittenzak in de hand.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Je verandert de pittenzak steeds van betekenis.

Spelopdrachten: Je repareert een auto, je neemt de telefoon op, je speelt tafeltennis, je schrijft op een schoolbord, je kneedt het deeg, je maakt soep.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
Deel uit. De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: B verzint een beroep voor A maar zegt nog niks. Je komt met je pittenzak bij A en stelt een vraag. A springt erop in en reageert vanuit het beroep dat hij denkt te hebben. A gebruikt de pittenzak.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Open aaiend een denkbeeldige deur en vertel het kind dat ‘Kruimetje’ al een paar dagen niet eet. Het kind kan daaruit opmaken dat hij een dierenarts is dat een klein diertje moet onderzoeken. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten. Geef desnoods klassikaal suggesties als eten & drinken, reparaties, kapper, speelgoedwinkel enzovoorts.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling, laat ze de pittenzakken inleveren.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een presentatie te maken over een beroep dat een uniform draagt.

Bekijk de vijf voorwerpen en benadruk dat  alle voorwerpen in iets anders moeten worden veranderd. Vertel ook dat ze de voorwerpen tijdens de repetitie niet kunnen gebruiken, maar tijdens het uitvoeren natuurlijk wel.

Opdrachten: beveiligers, conducteur, vliegtuigpersoneel, ziekenhuispersoneel, koks.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Uniformberoepen.
Niet alleen politieagenten maar heel veel andere beroepen dragen uniformen. Jullie maken een presentatie waarbij je mag praten. Die presentatie heeft de volgende opbouw:

1: Het beroep (één of meerdere spelers) is aan het werk zonder dat er iets bijzonders gebeurt.
2: Er gebeurt iets (iets gaat verkeerd, of juist heel goed).
3: De afloop van jullie verhaal (hoe eindigt het?).

Verander alle 5 de voorwerpen.
Praat luid en duidelijk.
Het uitbeelden van geweld is verboden.

Het beroep waar jullie verhaal over gaat:  de brandweer

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress