Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Decorspel

  • 27/06/2011
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen maken een decor voor een andere werkgroep, verzinnen een bijpassend verhaal bij een decor en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: Stoelen en tafels.  
Opmerking: deze les dient in het eigen klaslokaal gegeven te worden. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gebruik gaan maken van de eigen meubels. Bijna overal namelijk staan meubels, en in het theater dienen meubels prima als decor. Ga ter illustratie streng achter je bureau zitten en sla als een rechter op de tafel. Roep iets als ‘Orde in de zaal! Het woord is aan de verdediging’. Vraag de groep waar jij je bevindt (in de rechtszaal).

Warming up klassikaal.
De groep maakt de eigen tafel vrij van spullen.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Je mag geluid maken.
Spelopdrachten:  je bestuurt een paardenkoets, je werkt op een kantoor en neemt de telefoon op, je bent chirurg en staat aan een operatietafel, je bent een bejaarde die een gebakje eet omdat hij jarig is, je staat te tafeltennissen.

Warming up tweetallen.
De kinderen werken met degene naast wie ze zitten. Sommige kinderen zullen even moeten verplaatsen, ze bepalen wie A is en wie B.

Instructie: A is iemand op een stoel, B komt naar A toe. Je moet met elkaar praten, ik vertel steeds welke rol A vervult. Wissel bij iedere nieuwe spelsituatie van functie (A en B).

Rollen:  A is een leerkracht, B is te laat. A is Sinterklaas, B een kind. A is tandarts, B de patiënt. A is dierenarts B een klant met denkbeeldig dier. A is waarzegger, B de klant. A is jarig, B een gast.

Kern.
Maak vijf werkgroepen.
Instructie: als je een theater binnenkomt en op het toneel tafels en stoelen ziet, dan zou je aan de opstelling kunnen zien waar het toneelstuk zich afspeelt. Je maakt met je werkgroep van je tafels en stoelen een decor voor een andere werkgroep. Je vertelt straks natuurlijk niet wat jullie decor voorstelt, dat moeten ze zelf bepalen.  Werk snel, je krijgt weinig tijd.

De werkgroepen krijgen een paar minuten om een decor van tafels en stoelen te maken, daarna rouleer je (werkgroep 1 gaat naar het decor van werkgroep 2 enzovoort).

Instructie: nu je in een decor staat mag je niks verplaatsen, alles moet blijven staan zoals het voor jullie is bedacht. Maak een verhaal dat past bij het decor waar je in staat. Je moet er bij praten.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress