Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Griezelverhaal verzinnen.

  • 10/09/2017
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een presentatie over het vangen van een monster en presenteren dat aan elkaar. De kinderen denken mee over een griezel meespeelverhaal.
Benodigdheden: hoofddeksel (bijvoorbeeld een zwart petje) voor het ‘monster’ en het helpt wanneer jij een hoofddeksel draagt wanneer je meespeelt en die afzet wanneer je coacht.
Print lesopzet

Er is nog een les met griezelthema voor deze groep, klik hier om die te bekijken.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je schrikt van een spinnetje en die daarna pakt en buiten neerzet.
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: je bent op schoolreisje in een speeltuin, je zit in een bus, je eet je lunchpakketje.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen: griezels raden.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: Veel mensen zijn bang voor iets, maar iedereen weer voor wat anders. A staat straks op en speelt iets waar veel mensen bang voor zijn, B raadt wat het is en daarna wisselen jullie zo lang om tot ik zeg dat je mag stoppen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Kies een kind en zet die op de grond, speel daarna bijvoorbeeld een heks. Laat het kind raden en wissel dan om, raad wat het kind uitbeeldt.
De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in een rij in de z.g. schoolbus. Werk je in een gymzaal leg dan drie of vier matten achter elkaar.
Instructie: We gaan samen een griezelverhaal maken.

Stap 1: de start.

Vertel dat groep 3 op schoolreisje gaat, dat ze vrolijk in de bus zitten. Beeld dat met elkaar uit, zing eventueel een liedje en alles moet vooral gezellig zijn.

Stap 2: bus kapot.
Vertel dat de bus kapot is en vraag wat er aan de hand kan zijn, speel zelf mee en probeer het probleem op te lossen. Vertel ook dat er af en toe een schaduw langs de bus wegschiet en dat de kinderen niks door hebben maar de leerkracht wel.

Stap 3: kies een monster.
Kies met de kinderen een monster/griezel, wat kennen ze uit verhalen of van tv? Een spook? Een vampier? Kies daarvoor één kind uit en zet dat kind een hoofddeksel op (bijvoorbeeld een zwart petje).

Vertel dat ineens het monster tevoorschijn komt en dat iedereen gauw de bus in vlucht (beeld dit uit).

Het monster wordt gevangen of gelokt en blijkt heel aardig, hij mag mee op schoolreisje.

Stap 4: in teams monster vangen.
Verdeel de groepen en vertel ze dat ze
Een monster moeten kiezen (monster in de brede betekenis van het woord het mag van alles zijn wat zij als griezelig bestempelen).
Een manier moeten kiezen om het monster te vangen of te lokken.
Een slimme manier, zonder bijvoorbeeld te slaan of het monster dood te maken.

Kies van ieder team welke kinderen meester en monster mogen zijn, kies uit de kinderen die zich daarvoor aanmelden.

De uitvoeringen.

Het groepje zet de stoelen in bus opstelling. Je begeleidt ze als verteller steeds bij de stappen.

Stap 1: de meester rijdt in de bus, de kinderen maken het geluid van de motor.
Stap 2: na de derde bocht maakt de motor van de bus een raar geluid (laat de spelers dat ook doen).
Stap 3: de meester stapt uit, maar oh jee: een monster!
Stap 4: gelukkig wordt het monster overwonnen en gaat het mee de bus in, mee op schoolreisje!
Stap 5: Einde en applaus!

! het monster hoofddeksel wordt door de teams gebruikt voor de herkenbaarheid van de griezel.

Let op: of de kinderen wel of geen geluid maken is niet erg belangrijk in deze les, laat ze vooral genieten en zich aan gemaakte afspraken houden.

Stap 5: mee in de bus.
Als afsluiting gaat iedereen weer in de ‘grote bus’ en de monsters zitten achterin. Laat één kind de bus repareren. Rij met de kinderen terug naar school.
Vertel dat de ouders die staan te wachten erg trots zijn op hun ‘monstervangers’ en dat ze de beroemdste groep 3 zijn van heel Nederland.

Extra informatie:
Wist je dat onder het klassenmenu en rechts in beeld een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress