Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Panda fantasieverhalen

  • 15/04/2017
  • Holger
  • · Groep 2

Werkvorm: teacher in role. Teacher in role is een werkvorm waarbij je schakelt tussen vetteller en speler. Wanneer je vertelt zet je af en toe een hoofddeksel op en speelt een rol.

Tips voor teacher in role »

Teacher in role is echt dolle pret om te doen, je helpt jezelf door op de volgende zaken te letten.
A: kies voor iedere rol een herkenbare houding (breed voor de ene rol, krom voor de andere. Dit helpt jezelf en het publiek bij het onderscheid maken tussen de rollen.
B: zorg dat beide rollen een ander hoofddeksel dragen, dit stimuleert de inleving.
C: maak je geen zorgen. Je hoeft echt geen goede speler te zijn voor deze werkvorm, doorgaans gaan kleuters er makkelijk in mee.

Benodigdheden: voor alle kinderen een panda hoofddeksel, een pet voor jou als nieuwe verzorger.
Print de lesopzet
Print panda hoofddeksel

hoofddeksel knippen »

Informatie: in april 2017 kwamen de panda’s Wu Wen en Xing Ya naar Nederland, onder veel media belangstelling. Veel kinderen bleken in de ban van de Panda te zijn, vandaar dat iedere groep een panda dramales heeft. In deze les mogen kinderen hun fantasie de vrije loop laten, de panda’s zijn superhelden en kunnen alles.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.
Instructie: Ik ga jullie een verhaal vertellen en daar komen de volgende dieren in voor: pandaberen. Die komen uit China.

Spelvraag: Welke dieren wonen volgens jou ook in China? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: apen, dolfijnen, mooie vogels, aparte kikkers.

Stap 1: Ik ben jullie nieuwe verzorger.
De kinderen zitten verspreid door het lokaal op de grond met hun panda-hoofddeksel op.
Vertel dat de panda’s in China wonen, in een dierentuin waar ze goed worden verzorgd.

Spelvraag: Hoe leven de panda’s daar, wat doen ze zoal? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: slapen, spelen, eten.

Vertel: er komt een Nederlandse verzorger die jullie mee gaat nemen naar Nederland.
Zet pet op, als verzorger: wees blij ze te zien, aai er een paar, zeg dat ze mooi zijn, geef ze te eten.

In het echt gebeurde er dit (speel het uit): de panda’s liggen te eten. Ze begrijpen niet wat ze gaan doen.
Maar als we er een mooi, spannend, leuk pandaverhaal van zouden maken: wat zou een goed fantasie idee zijn?
Bepaal welke van de suggesties jullie gaan uitbeelden als klas, kies een fantasierijke uit.
Suggestie: de panda’s zijn blij, gaan met de verzorger spelen, doen een dansje enzovoorts. Vraag ook wat jij als verzorger moet doen in het fantasieverhaal.

Stap 2: Ze zitten in het vliegtuig
De kinderen zitten verspreid door het lokaal op de grond met hun panda-hoofddeksel op.
Vertel dat de panda’s in kisten in het vliegtuig zitten.

Spelvraag: Wat deden de panda’s in het vliegtuig, de reis duurde heel lang (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: slapen, spelen, eten.

Zet pet op, als verzorger: we gaan bijna stijgen, zitten jullie lekker in je kist, spannend en leuk dat jullie met mij mee komen, geef ze te eten.

In het echt gebeurde er dit (speel het uit): de panda’s liggen te eten. Ze begrijpen niet wat ze gaan doen.

Maar als we er een mooi, spannend, leuk pandaverhaal van zouden maken: wat zou een goed fantasie idee zijn? Wat doen ze in ons fantasieverhaal in het vliegtuig?
Bepaal welke van de suggesties jullie gaan uitbeelden als klas, kies een fantasierijke uit.
Suggestie: de panda’s lopen door het vliegtuig, sturen, drinken kopjes thee enzovoorts. Vraag ook wat jij als verzorger moet doen in het fantasieverhaal.

Stap 3: Ze zitten in de vrachtwagen
De kinderen zitten verspreid door het lokaal op de grond met hun panda-hoofddeksel op.
Vertel dat de panda’s in de vrachtauto zitten.

Spelvraag: Wat deden de panda’s in de vrachtauto, de reis duurde heel lang (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: slapen, spelen, eten.

Zet pet op, als verzorger: we zijn in Nederland, eerst willen de cameramensen van de TV jullie heel graag zien en daarna gaan we naar jullie Nederlandse huis!

In het echt gebeurde er dit (speel het uit): de panda’s liggen te eten. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is.

Maar als we er een mooi, spannend, leuk pandaverhaal van zouden maken: wat zou een goed fantasie idee zijn? Wat doen ze als de cameramensen ze filmen?
Bepaal welke van de suggesties jullie gaan uitbeelden als klas, kies een fantasierijke uit.
Suggestie: ze doen rare kunstjes, dansjes enzovoorts.

En in de vrachtauto op weg naar de dierentuin?
Suggestie: ze stappen uit, gaan op avontuur, gaan tanken, Nederland bekijken enzovoorts.

Stap 4: Welkom in jullie nieuwe huis!
De kinderen zitten verspreid door het lokaal op de grond met hun panda-hoofddeksel op.
Vertel dat de panda’s in hun nieuwe huis zijn aangekomen.

Spelvraag: Wat deden de panda’s in de Nederlandse dierentuin? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: slapen, spelen, eten.

Zet pet op, als verzorger: welkom in Nederland, hier kunnen jullie wonen, eten, slapen, zwemmen. Fijn dat jullie er zijn!

In het echt gebeurde er dit (speel het uit): de panda’s liggen te eten. Ze begrijpen niet echt wat er aan de hand is.

Maar als we er een mooi, spannend, leuk pandaverhaal van zouden maken: wat zou een goed fantasie idee zijn? Wat doen ze als verzogers ’s avonds naar huis zijn?
Bepaal welke van de suggesties jullie gaan uitbeelden als klas, kies een fantasierijke uit.
Suggestie: klimmen over het hek en gaan kennismaken met de andere dieren, naar de speeltuin, naar het restaurant….

Einde.
Vertel: dat de panda’s de volgende ochtend heerlijk liggen te slapen in hun nieuwe Nederlandse huis.
Zet pet op, als verzorger: zo, het lijkt wel alsof jullie een feestje gehad hebben gisteravond! Fijn dat jullie bij ons in Nederland zijn, jullie zijn een stel bijzondere beertjes!

Extra informatie:
In het lerarenscherm staan didactische tips voor o.a. deze werkvorm. Je kunt een link naar het scherm vinden in het rechter menu als je een les hebt aangeklikt en onder aan het klassenmenu van groep 1 en 2.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress