Werkvorm(en): Nasynchronisatie.
Activiteit: De kinderen verzinnen een nagesynchroniseerde scène over de panda’s Wu Wen en Xing Ya en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: Opdrachtkaarten, panda hoofddeksels.
Opmerking: Bij nasynchronisatie verwoordt de ene speler (de stemacteur) de tekst en gedachten van de andere speler (de spelacteur). Het staat ook bekend als ‘dubbing’.
Voor aandachtspunten bekijk de pictogrammen in het leerkrachtenscherm.
Print deze les
Print panda hoofddeksel
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan nasynchroniseren. Als je een DVD afspeelt zie je in het menu vaak verschillende talen staan, in al die landen zijn acteurs bezig geweest om stem te geven aan de rollen die meespelen. Ter illustratie doe je een stukje voor: kies twee kinderen die je een korte spelopdracht geeft, jij gaat uit het beeld van het publiek staan en doet de stemmen van beide kinderen. Geef hen beiden een panda hoofddeksel.
Spelopdracht: de twee panda’s Wu Wen en Xing Ya zitten lekker sloom bamboe te eten. Wu besluit om te ontsnappen uit de dierentuin, Xing is te sloom om mee te doen maar helpt later toch. Op de helft van hun avontuur vallen ze in slaap.
Warming up 1 tweetallen: losse oefeningen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie de stemkant doet en wie de spelkant, na iedere opdracht wisselen ze.
Instructie voor de spelacteurs:
Je zingt een liedje (bijvoorbeeld ‘poesje mauw’)
Je eet knapperige wortels
Je drinkt een glas water, als je bijna klaar bent verslik je jezelf
Je bent aan het koken maar er komt een wolk peper vrij en je moet niezen.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up 2 tweetallen: situaties.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie eerst de stemkant doet en wie de spelkant, na iedere opdracht wisselen ze.
Instructie voor de spelacteurs:
Je bent een dierverzorger en je moet poep scheppen.
Je bent een luie panda, als ik in mijn handen klap besluit je een kunstje te doen voor de dierentuinbezoekers.
Je bent in de dierentuin een geitje aan het voeren, als ik in mijn handen klap bijt het geitje in je vinger.
Je bent in de dierentuin bij de apen aan het kijken, als ik in mijn handen klap laat een aap ineens een boer en je moet keihard lachen.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: De panda’s Wu Wen en Xing Ya waren in april 2017 de beroemdste dieren van Nederland. Ze werden van China naar Nederland vervoerd en wonen nu in een Nederlandse dierentuin. Niemand weet wat panda’s vinden of denken, maar jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om van hun verhuisavontuur een verhaaltje te maken waarin we dat juist wel te weten komen. De panda’s hebben dus ook een stem, de mensen kunnen ze echter niet verstaan (net als in animatiefilms).
Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen:
Optie 1: Maak 3 of 4 grote werkgroepen waarvan de ene helft van de werkgroep de stemmen doet en de andere helft het mimespel.
Optie 2: Maak 5 kleinere groepen. Tijdens de presentatie:
Groep 1 doet de stemmen van groep 5.
Groep 2 doet de stemmen van groep 1.
Groep 3 doet de stemmen van groep 2.
Groep 4 doet de stemmen van groep 3.
Groep 5 doet de stemmen van groep 4.
Van tevoren vertelt de spelende groep in één zin de clou van hun presentatie aan de nasynchroniserende groep
Tijdens de uitvoering zitten de stemacteurs bij elkaar aan één van de zijkanten van het publiek. Dus niet in het zicht op het spelvlak.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.
Wist je dat onder het klassenmenu en in het menu rechts een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.
