Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen presentaties waarin mensen de karaktereigenschappen hebben van pandaberen en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: het helpt als er hoedjes/petjes beschikbaar zijn maar deze les kan ook zonder.
Opmerking: kinderen spelen dus geen pandabeer.
Print les + opdrachtkaarten
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. De oefening gaat over karaktereigenschappen.
Spelopdrachten:
Je bent een tuinman (laat ze even uitbeelden) en je bent opvliegerig.
Je bent vrachtwagenchauffeur (laat ze even uitbeelden) en je bent humoristisch.
Je bent circusclown (laat ze even uitbeelden) en je bent ernstig.
Je bent politieagent (laat ze even uitbeelden) en je bent angstig.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Aan dieren worden karaktereigenschappen toegekend, één van jullie krijgt een dier/karaktereigenschap. Je speelt wel een mens, je tegenspeler speelt in de situatie mee.
A, je bent een jonge hond (karaktereigenschap: speels), dit is jullie spelsituatie: B je bent ziek en komt bij A, de dokter.
B, je bent een dolfijn (karaktereigenschap: vrolijk), dit is jullie spelsituatie: A je werkt in een winkel en betrapt B bij het stelen van snoepjes.
A, je bent een uil (karaktereigenschap: serieus), dit is jullie spelsituatie: A je bent bevriend met B en jullie zijn in een pretpark.
B, je bent een panda (karaktereigenschap: lui), dit is jullie spelsituatie: B je bent de ober, A je bent klant in het restaurant en je hebt een klacht over het eten.
De kinderen gaan staan, en spelen door totdat je aangeeft dat de volgende opdracht eraan komt of dat ze op hun plek mogen gaan zitten.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: In april 2017 kwamen de panda’s Wu Wen en Xing Ya naar Nederland onder veel media aandacht. We vinden panda’s schattig, maar stel je voor dat mensen dezelfde eigenschappen zouden hebben als panda’s…
Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.
Wist je dat onder het klassenmenu en in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.
Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
<span style=”color: #ffff00;”>Welke pictogrammen passen bij deze les?</span>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/denk_aan_je_mimiek_a4.pdf”>Denk aan je mimiek</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/ga_niet_voor_elkaar_staan.pdf”>Ga niet voor elkaar staan</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/niet_door_elkaar_praten_a4.pdf”>Niet door elkaar praten.</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/niet_met_je_rug_naar_het_publiek_staan_a4.pdf”>Niet met je rug naar het publiek toe staan.</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/speel_met_gebaren.pdf”>Speel met gebaren.</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/speel_vanuit_lichaamshouding.pdf”>Speel vanuit lichaamshouding.</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/speel_in_het_midden_van_het_spelvlak.pdf”>Speel in het midden van het spelvlak.</a>
<a href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/spreek_verstaanbaar_a4.pdf”>Spreek verstaanbaar.</a>
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je <a href=”https://dramamethode.nl/2974/lk-scherm-pistogramkaarten/”>hier</a> bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De <strong>opdracht.</strong> Bijvoorbeeld: <em>Waar gaat dit feest over?</em>
2: Iets dat het <strong>competente gevoel</strong> stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: <em>‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.</em>
3: Het <strong>spel</strong>. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het <a href=”https://dramamethode.nl/2964/leerkrachtenscherm-groep-3-8/”>leerkrachtscherm</a>, daar staan de <a href=”https://dramamethode.nl/2974/lk-scherm-pistogramkaarten/”>pictogrammen</a>. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: <em>‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’</em>
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
<span style=”color: #ffff00;”><strong>Wil je iets kwijt over deze les?</strong></span>
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.