Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Dierenmix

  • 28/09/2015
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): combinatiespel / acteerspel
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal waarin een mix van twee dieren centraal staat en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: twee hoeden o.i.d. om kaartjes uit te trekken.
Voorbereiden: doe de eerste 5 kaartjes (aap, olifant, krab, neushoorn, egel) in de ene hoed, de tweede 5 kaartjes in de andere hoed.
Opmerking: let op, de beschrijving van de kernopdrachten verschilt per groepje zodat er steeds andere presentaties ontstaan.

Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les aan combinatiespel gaan doen. Speel ter illustratie bijvoorbeeld dat je je kip uitlaat (‘kip’ gecombineerd met het werkwoord ‘uitlaten’).

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: ga rijden op je zeepaard, laat je olifant uit, geef je vleermuis te eten, speel met je zeehond.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A mixt twee dieren, bijvoorbeeld een zeehond en een varken: dan krijg je een zeevarken. B, je werkt bij een dierenwinkel, A komt zijn gemixte dier bij jou kopen. Leg A uit hoe hij het dier moet verzorgen en doe dingen voor bij het dier zodat A weet wat hij moet doen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Vraag of het kind een Hijger bij je bestelt (kruising tussen een hond en een tijger) en haal die uit zijn hok: laat zien dat je goed moet uitkijken bij het aaien want hij bijt, dat hij heel goed is tegen katten en muizen, heel lief is voor kinderen en het huis bewaakt. Doe ook voor hoe je de Hijger voert.
De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om twee dieren uit deze hoeden te trekken. Daar maken jullie een verhaal mee waarin de eigenaar van het dier bezoek krijgt en uitleg geeft over het dier. Wat je precies moet doen staat op de opdrachtkaart. Er zijn drie soorten rollen: baas, dier en bezoek.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Rolverdeling: wanneer kinderen niet in staat zijn zelfstandig de rollen te verdelen (wat in groep 4 nog mag), loop na het uitdelen van de opdrachtkaarten rond en verdeel de rollen door ze als volgt aan te wijzen: dier, baas, bezoek, dier, baas, bezoek…

Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress