Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Vertelpantomime: ‘Maar nou de ringen nog! ‘ (thema bruiloft)

  • 19/09/2015
  • Holger
  • · Groep 1

Vertelpantomime: Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen. Als er dus staat ‘Vertel…’ is het de bedoeling dat de kinderen gelijktijdig met je vertelling meespelen.

Tips vertelpantomime »

A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal (zie plattegrond).
C: vertel met dialogen (spreekteksten).
D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt.

Benodigdheden: sluier (bijvoorbeeld van haarband en crêpepapier), hoed, ringen .
Praktisch: vertel zonder papier in je handen, maak een spiekbrief en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt en eventueel een vrolijk eindmuziekje.

Plattengrond »

Maak met krijt of tape een eiland waarachter de rolgroepen moeten blijven. In die veilige zone staan twee krukken voor Bart en Lisa, zo voorkom je dat ze onder de voet worden gelopen door enthousiaste klasgenoten die hen komen helpen.

Print de lesopzet
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.

Voorbeelden van spelvragen:
Wie komen er allemaal op een bruiloft? (suggesties: bejaarden, kinderen, de band )
Wat eet je op een bruiloft? (suggesties: deftige taart, ijs, broodjes)
Wat doe je op een bruiloft? (suggesties: dansen, juichen, poseren voor de fotograaf )
Wat geef je elkaar als je gaat trouwen? (suggesties: handjes, kusjes, cadeautjes, ringen)

Laat klassikaal wat antwoorden uitbeelden.

Iedereen gaat zitten op de banken.

De start.
Kies een tweetal uit als bruidspaar. Geef ze de hoofddeksels.
Tip: laat je kinderen zelf bepalen hoe de hoofdpersonen heten, in de lesopzet noemen we ze Bas en Lisa.
Vertel over het probleem en vertel met dialogen (spreektekst), het tweetal beeldt het gelijktijdig aan je vertelling uit:

Vertel dat ze zich netjes aan het omkleden zijn, het bruidspaar heeft zin om te trouwen.
Vertel dat ze nog even de ringen willen zien, maar dat die kwijt zijn: ze zoeken overal en raken in paniek.

Rolgroep 1: Grootouders.
De groep staat verspreid door het lokaal en kleden zich denkbeeldig om. Coach dat en/of bepaal dat samen met de kleuters.

Spelvraag: wat doen grootouders graag?
Beeld wat antwoorden klassikaal uit en laat ze daarna op de grond zitten.

Vertel dat Bart en Lisa bij de grootouders aanbellen en kies één grootouder uit om open te doen. Lok het tweetal uit om zelf het probleem te vertellen.

De grootouders schrikken: geen ringen, dan kan de bruiloft niet doorgaan.

Spelvraag: wat doen de grootouders om te helpen? (suggesties: ze bukken moeizaam om onder de bank te kijken, ze moeten eerst hun bril vinden om te kunnen zoeken, ze kijken in de tuin).
Als het na een tijdje nog niet is gelukt gaan ze verder. Het bruidspaar neemt afscheid en gaat aan de zijkant zitten.

Rolgroep 2: de ouders.
De groep staat verspreid door het lokaal en kleden zich denkbeeldig om. Coach dat en/of bepaal dat samen met de kleuters: wat trekken ouders aan als ze er netjes uit willen zien?

Spelvraag: wat zijn de ouders aan het doen?
Beeld wat antwoorden klassikaal uit en laat ze daarna op de grond zitten.

Vertel dat Bart en Lisa bij de ouders aanbellen en kies één ouder uit om open te doen. Lok het tweetal uit om zelf het probleem te vertellen.

De ouders schrikken: geen ringen, dan kan de bruiloft niet doorgaan.

Spelvraag: wat doen de ouders om te helpen? (suggesties: springen in de auto en rijden rondjes daar waar ze het laatst zijn geweest met de ring, ze proberen nieuwe ringen te maken maar dat mislukt, ze laten de hondjes zoeken).
Als het na een tijdje nog niet is gelukt gaan ze verder. Het bruidspaar neemt afscheid en gaat aan de zijkant zitten.

Rolgroep 3: de koks.
De groep staat verspreid door het lokaal en kleden zich denkbeeldig om. Coach dat en/of bepaal dat samen met de kleuters.

Spelvraag: wat zijn de koks aan het doen?
Beeld wat antwoorden klassikaal uit en laat ze daarna op de grond zitten.

Vertel dat Bart en Lisa bij de koks aanbellen en kies één kok uit om open te doen. Lok het tweetal uit om zelf het probleem te vertellen.

De koks schrikken: geen ringen, dan kan de bruiloft niet doorgaan en wordt hun eten niet opgegeten.

Spelvraag: wat doen de koks om te helpen? (suggesties: ze kijken in de slagroom en snoepen ondertussen, ze kijken in de oven en branden hun vingers, ze voelen in de suikers maar hun vingers gaan plakken).
Als het na een tijdje nog niet is gelukt gaan ze verder., de koks gaan aan de zijkant zitten.

Daar staan Bart en Lisa, ze hadden zich zo verheugd op de bruiloft. Ze kijken heel verdrietig, Bart doet zijn handen in zijn zakken en… wacht even… haha… hij had ze in zijn zak gestopt! Ze juichen van blijdschap.

Eindfeest.
De grootouders, ouders en koks komen spontaan tevoorschijn en er ontstaat een feestje. Zet hier eventueel een muziekje bij op. Laat daarna iedereen dan op de grond zitten waar hij staat, vertel dat Bart en Lisa terugkijken op een geslaagd avontuur. En natuurlijk dat ze nog lang en gelukkig leven. Laat het tweetal de hoofddeksels weer inleveren.

Einde.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress