Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Zelf je acteer les maken gr 6-8

  • 21/02/2015
  • Holger
  • · Groep 6 · Groep 7 · Groep 8

Hier het formulier waarmee je zelf een acteer les kan maken voor groep 6-8.

    Wel/niet mijn naam vermelden bij publicatie
    Wel mijn naam vermelden bij publicatieNiet mijn naam vermelden bij publicatie

    Klassikale warming up: beschrijf ongeveer 5 kernhandelingen, werkwoorden die bij het thema van je les horen en die je kinderen klassikaal individueel kunnen uitbeelden.
    :

    Warming up tweetallen: beschrijf minimaal 3 A/B-situaties die tweetallen kunnen uitbeelden met praten, en die aansluiten bij het thema van je les.

    Instructie: beschrijf hoe je aan de groep de teamopdracht wil gaan uitleggen. Maak deze zin af: ‘Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te maken over…’ en wat jij dan belangrijk vindt.

    Vijf team-opdrachten: dus vijf aspecten van je thema dat door de werkgroepen wordt verwerkt tot een kort gespeeld verhaal.
    Gaat het over ‘vakantie’: ‘de reis’, ‘de aankomst’, ‘uit eten’ enzovoorts.
    Op de opdrachtkaart staat een eenvoudige opbouw (1: niets aan de hand, 2: er ontstaat een probleem, 3: oplossing, 4: afloop). Je kunt dat zelf weghalen, maar bij de meeste lessen voorkomt dit dat het ‘vlakke’ presentaties worden waarin niets gebeurt.

    Verzin voorafgaand:
    -Een thema voor je les.
    -Vijf aspecten van dat thema waar de kinderen in werkgroepen een verhaal mee gaan voorbereiden.
    Tip: kijk in een bestaande acteer les van Dramaland als voorbeeld, dan heb je een idee hoe het werkt.

    Druk je op deVERZENDEN-knop (boven het woord ‘Instructie’) dan ontvang je je les direct per mail. Loop de tekst na voordat je hem geeft, afhankelijk van wat je hebt ingevuld en de wijze waarop je dat hebt geformuleerd zal je wellicht wat willen aanpassen

    Lees vóór gebruik de gebruikersvoorwaarden »

    Dramaland behoudt het publicatierecht, dat wil zeggen dat je de les die je creëert niet openbaar mag maken zonder schriftelijke toestemming van de uitgever van deze methhode. De les is gemaakt in het didactisch model van Dramaland en wordt na beoordeling en eventuele tekstuele aanpassingen gedeeld met andere gebruikers van deze methode. Op de op deze wijze gemaakte lessen is auteursrecht van toepassing zoals beschreven onderaan deze pagina.


    Instructie ‘werken met een stappenplan’.
    Om kinderen te ondersteunen bij het opbouwen van een verhaal maak je een stappenplan waarin je per stap aangeeft wat er gebeurt, maar niet hoe.
    Je schrijft in het tekstvlak: ‘stap’ en het volgnummer (bijvoorbeeld 2), en dan wat er in die stap gebeurt.

    Twee voorbeelden ter inspiratie. je kan er een copy-pasten als het bij je les past.

    Voorbeeld 2: Drie stappen.
    Stap 1: Niets aan de hand, het is gezellig.
    Stap 2: Er ontstaat een probleem.
    Stap 3: Mensen gaan aan de slag, werken aan de oplossing.

    Voorbeeld 2: Vier stappen.
    Stap 1: Niets aan de hand, het is gezellig.
    Stap 2: Slecht nieuws, een situatie moet worden opgelost.
    Stap 3: Mensen gaan aan de slag, werken aan de oplossing.
    Stap 4: Hoe loopt het af? (deze stap is belangrijk)

    Het werken met zo’n stappenplan voorkomt ‘vlakke’ presentaties waarin niets verhalends gebeurt. Heb je een onervaren groep, benoem de stappen concreet binnen het thema van de les en geef iets meer structuur.

    Bijvoorbeeld:
    Stap 1: Niets aan de hand in jullie restaurant.
    Stap 2: Er ontstaat paniek (denk niet aan een overval: wat kan er gebeuren met het personeel, de gasten, het eten…).
    Stap 3: Gasten en personeel gaan aan de slag, werken aan de oplossing.
    Stap 4: Hoe loopt het af? (deze stap is belangrijk)

    « Prev Next »

    Leerkrachtscherm

    Leerkrachtscherm

    Dramaland

    • Twitter
    • Facebook

    Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress