Hier het formulier waarmee je zelf een acteer les kan maken voor groep 6-8.
Verzin voorafgaand:
-Een thema voor je les.
-Vijf aspecten van dat thema waar de kinderen in werkgroepen een verhaal mee gaan voorbereiden.
Tip: kijk in een bestaande acteer les van Dramaland als voorbeeld, dan heb je een idee hoe het werkt.
Druk je op deVERZENDEN-knop (boven het woord ‘Instructie’) dan ontvang je je les direct per mail. Loop de tekst na voordat je hem geeft, afhankelijk van wat je hebt ingevuld en de wijze waarop je dat hebt geformuleerd zal je wellicht wat willen aanpassen
Lees vóór gebruik de gebruikersvoorwaarden »
Dramaland behoudt het publicatierecht, dat wil zeggen dat je de les die je creëert niet openbaar mag maken zonder schriftelijke toestemming van de uitgever van deze methhode. De les is gemaakt in het didactisch model van Dramaland en wordt na beoordeling en eventuele tekstuele aanpassingen gedeeld met andere gebruikers van deze methode. Op de op deze wijze gemaakte lessen is auteursrecht van toepassing zoals beschreven onderaan deze pagina.
Instructie ‘werken met een stappenplan’.
Om kinderen te ondersteunen bij het opbouwen van een verhaal maak je een stappenplan waarin je per stap aangeeft wat er gebeurt, maar niet hoe.
Je schrijft in het tekstvlak: ‘stap’ en het volgnummer (bijvoorbeeld 2), en dan wat er in die stap gebeurt.
Twee voorbeelden ter inspiratie. je kan er een copy-pasten als het bij je les past.
Voorbeeld 2: Drie stappen.
Stap 1: Niets aan de hand, het is gezellig.
Stap 2: Er ontstaat een probleem.
Stap 3: Mensen gaan aan de slag, werken aan de oplossing.
Voorbeeld 2: Vier stappen.
Stap 1: Niets aan de hand, het is gezellig.
Stap 2: Slecht nieuws, een situatie moet worden opgelost.
Stap 3: Mensen gaan aan de slag, werken aan de oplossing.
Stap 4: Hoe loopt het af? (deze stap is belangrijk)
Het werken met zo’n stappenplan voorkomt ‘vlakke’ presentaties waarin niets verhalends gebeurt. Heb je een onervaren groep, benoem de stappen concreet binnen het thema van de les en geef iets meer structuur.
Bijvoorbeeld:
Stap 1: Niets aan de hand in jullie restaurant.
Stap 2: Er ontstaat paniek (denk niet aan een overval: wat kan er gebeuren met het personeel, de gasten, het eten…).
Stap 3: Gasten en personeel gaan aan de slag, werken aan de oplossing.
Stap 4: Hoe loopt het af? (deze stap is belangrijk)