Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Zelf je tableau les maken gr 6-8

  • 20/02/2015
  • Holger
  • · Groep 6 · Groep 7 · Groep 8 · Uncategorized

Hier het formulier waarmee je zelf een tableau les kan maken voor groep 6-8. Dat betekent dat ze minimaal 3 tableaus maken in de kern van de les. Vind je dat teveel, gebruik dan het formulier voor groep 3-5 onderaan het klassenmenu van die groepen.

Verzin voorafgaand:
-Een thema voor je les.
-Vijf aspecten van dat thema waar de kinderen in werkgroepen tableaus mee gaan voorbereiden.
Tip: kijk in een bestaande tableau les van Dramaland als voorbeeld, dan heb je een idee hoe het werkt.

Druk je op de submit-knop (boven het woord ‘Instructie’) dan krijg je je tableau les direct per mail toegestuurd. Loop de tekst na voordat je hem geeft, afhankelijk van wat je hebt ingevuld en de wijze waarop je dat hebt geformuleerd zal je wellicht wat willen aanpassen.

Dit systeem is nog in de testfase dus laat vooral weten waar het verbeterd kan worden. Veel plezier er mee.

Lees vóór gebruik de gebruikersvoorwaarden »

Dramaland behoudt het publicatierecht, dat wil zeggen dat je de les die je creëert niet openbaar mag maken zonder schriftelijke toestemming van de uitgever van deze methhode. De les is gemaakt in het didactisch model van Dramaland en wordt na beoordeling en eventuele tekstuele aanpassingen gedeeld met andere gebruikers van deze methode. Op de op deze wijze gemaakte lessen is auteursrecht van toepassing zoals beschreven onderaan deze pagina.

    Wel/niet mijn naam vermelden bij publicatie
    Wel mijn naam vermelden bij publicatieNiet mijn naam vermelden bij publicatie

    Klassikale warming up: beschrijf ongeveer 5 kernhandelingen, werkwoorden die bij het thema van je les horen en die je kinderen klassikaal individueel kunnen uitbeelden.
    :

    Warming up tweetallen: beschrijf een opdracht waarbij kinderen aspecten van het thema kunnen raden. Bijvoorbeeld over het thema ‘reizen’: A die zit op de grond, B gaat als standbeeld in tableau staan. Als B klaar is zegt A wat het is, daarna wisselen jullie en speel A zijn manier van reizen. Wissel zo lang om tot ik zeg dat jullie mogen afronden.

    Instructie: beschrijf hoe je aan de groep de teamopdracht wil gaan uitleggen. Maak deze zin af: ‘Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te maken over in drie tableaus (z.g. 'standbeelden')…’ en wat jij dan belangrijk vindt. Vertel dat in tableau 1 er nog niets aan de hand is, dat er in tableau 2 paniek ontstaat en dat in tableau 3 de afloop duidelijk moet worden.

    Vijf team-opdrachten: dus vijf aspecten van je thema dat door de werkgroepen wordt verwerkt tot een kort gespeeld verhaal.
    Bijvoorbeeld: gaat het over ‘vakantie’: ‘de reis’, ‘de aankomst’, ‘uit eten’ enzovoorts.
    Op de opdrachtkaart staat een eenvoudige opbouw (1: niets aan de hand, 2: er ontstaat een probleem, 3: afloop). Je kunt dat zelf weghalen, maar bij de meeste lessen voorkomt dit dat het ‘vlakke’ presentaties worden waarin niets gebeurt.


    Instructie ‘werken met een stappenplan’.
    Om kinderen te ondersteunen bij het opbouwen van een verhaal met tableaus maak je een stappenplan waarin je per tableau aangeeft wat er gebeurt, maar niet hoe.
    Je schrijft in het tekstvlak: ‘tableau’ en het volgnummer, en dan wat er in dat tableau gebeurt.

    Twee voorbeelden ter inspiratie. je kan er een copy-pasten als het bij je les past.

    Voorbeeld 1: Drie tableaus.
    Tableau 1: niets aan de hand.
    Tableau 2: het gaat helemaal fout.
    Tableau 3: hoe loopt het af?

    Voorbeeld 2: Vier tableaus.
    Tableau 1: niets aan de hand.
    Tableau 2: het gaat helemaal fout.
    Tableau 3: het probleem wordt opgelost.
    Tableau 4: maak een eindbeeld.

    Het werken met zo’n stappenplan voorkomt ‘vlakke’ presentaties waarin niets verhalends gebeurt. Heb je een onervaren groep, benoem de tableaus dan concreet binnen het thema van de les en geef iets meer structuur.

    Bijvoorbeeld:
    Tableau 1: niets aan de hand op de camping.
    Tableau 2: het gaat helemaal fout (het weer, rare gasten, water of electriciteit…).
    Tableau 3: hoe loopt het af? (eindig positief).
    Let op: de ‘verzenden’-knop staat boven het woord ‘instructie’, druk niet op ‘prev’ links onder anders ben je alles kwijt.

    « Prev Next »

    Leerkrachtscherm

    Leerkrachtscherm

    Dramaland

    • Twitter
    • Facebook

    Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress