Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Ik wil een prins!

  • 19/02/2015
  • Holger
  • · Groep 2

Gemaakt door Maud Ooijevaar en Eline Vink, geredigeerd door Dramaland.
Vertelpantomime: Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen. Als er dus staat ‘Vertel…’ is het de bedoeling dat de kinderen gelijktijdig met je vertelling meespelen.

Tips vertelpantomime »

A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal.
C: vertel met dialogen (spreekteksten).
D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt

Benodigdheden: toverstafje, heksenhoed, prinsessenkroon, (optioneel: xylofoon en prinsenpet).

Plattegrond »

heks - prinses

Print de lesopzet
Tip: vertel zonder papier in je handen, hang eventueel ergens een spiekbrief neer zodat je je handen vrij hebt.
Opmerking: de Prinses hoeft de kikkers en niet echt een zoen te geven (mag een handkus zijn).

Warming up:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.

Denkbeeldig omkleden tot heks.
Spelvraag: Wat doet een heks?
Suggesties: vliegen op een bezem, roeren in een pan, zwaaien met een toverstaf.

Denkbeeldig omkleden tot clown.
Spelvraag: Wat doet een clown?
Suggesties: gekke gezichten trekken, trucjes die mislukken, rare loopjes…

Laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen

De start.
De kinderen zitten op de banken, kies twee kinderen en geef ze de hoofddeksels. Prinses Sofia in het ene deel en heks Eucalypta in het andere deel van de veilige zone.

Vertel hoe prinses Sofia met haar gouden spulletjes bezig is (haarborstel, theekopjes, poppen) maar dat ze alleen nog een leuke prins nodig heeft. Vertel dat ze wat alleen is.
Vertel ook hoe heks Eucalypta heerlijk slaapt en droomt.
Vertel hoe Sofia de toverstaf van Eucalypta pikt om zo een leuke prins voor zichzelf te toveren: ze doet de deur van het heksenhuisje open, sluipt naar de hekst, pakt de staf en verdwijnt. Vertel hoe de heks wakker wordt en naar haar staf gaat zoeken.

Rolgroep 1: de Kikkers.
De prinses loopt door het bos en gaat wat uitproberen. Ze zwaait met de toverstaf (xylofoongeluid) en tovert per ongeluk een groep kikkers in de vijver. Kleed de kinderen denkbeeldig om tot kikker en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over. Suggesties:
Hoe bewegen kikkers?
Hoe eten kikkers?
Welk geluid maken kikkers?

Vertel dat Sofia zich rot schrikt. Ze denkt dat ze er een kikker een zoen moet geven en dat die dan verandert in een prins. Dit mislukt, het blijven kikkers. Snel gaat Sofia naar het kasteel en de kikkers gaan op hun plek op de bank zitten.
De heks zoekt zich ondertussen rot en vliegt op haar bezem door het huis om de staf te vinden.

Rolgroep 2: de Apen.
De prinses gaat maar weer naar het bos voor een tweede poging. Ze zwaait met de toverstaf (xylofoongeluid) en tovert per ongeluk een groep apen! Kleed de kinderen denkbeeldig om tot aap en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over. Suggesties:
Hoe bewegen apen?
Hoe eten apen?
Welk geluid maken apen?

Vertel dat Sofia zich rot schrikt. Ze denkt dat ze er een aap een zoen moet geven en dat die dan verandert in een prins.
Dit mislukt, het blijven apen. Snel gaat Sofia naar het kasteel en de apen gaan op hun plek op de bank zitten.
De heks is ondertussen in paniek en rent door het huis om de staf te vinden.

Rolgroep 3: de Clowns.
De prinses gaat voor de laatste keer naar het bos voor een dappere toverpoging. Ze zwaait met de toverstaf (xylofoongeluid) en tovert per ongeluk een groep clowns! Kleed de kinderen denkbeeldig om tot clown en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over. Suggesties:
Hoe bewegen clowns?
Wat doen clowns?

Vertel dat Sofia zich rot schrikt. Ze wil zeker geen zoen geven aan een clown, die vindt ze een beetje eng. De clowns gaan op hun plek op de bank zitten.

Vertel met dialogen.
De heks is ondertussen naar het bos gegaan en staat ineens bij de prinses. De prinses houdt de staf achter zich, de heks vraagt verdrietig of de prinses misschien haar stafje heeft gezien. De prinses wil nog jokken maar laat de staf dan per ongeluk vallen. Ze vertelt het hele verhaal, de heks moet lachen en tovert een prins voor haar.

! Kies een kind uit die als prins naast de prinses wil staan. Vertel dat op de bruiloft iedereen uit het verhaal is uitgenodigd.

[Zet ter afsluiting een muziekje op en laat de kleuters vrij bewegen].

Vertel dat alle feestvierders moe zijn en op de grond gaan zitten, vertel dat de Prinses en de Prins en de Heks nog lang en gelukkig leven en de Prinses nooit meer iets heeft gestolen.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress