Werkvorm(en): poppenspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een poppenpresentatie en presenteren die aan elkaar.
Benodigdheden: een poppenkast of iets dat als poppenkast dienst kan doen (een grote tafel op zijn kant, een laken gespannen aan een waslijn), objecten die kinderen als pop uitkiezen. Uiteraard is dit uit te breiden door handpoppen te (laten) verzamelen, te maken, of gezichtjes op houten pollepels te laten tekenen.
Print de lesopzet.
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les poppenspel met gewone spullen gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je lepel of liniaal de groep gedag zegt, voor zo een klein gesprekje. Vermeld dat bij deze werkvorm je ‘pop’ alleen mag bewegen als hij praat.
Laat de kinderen een voorwerp kiezen dat ze als pop tot leven gaan wekken.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: je pop is aan het zingen, je pop zegt het alfabet op (verzin een bijpassende stem), je pop loopt, huppelt, buigt, springt.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, beweeg alleen als je praat en praat luid en duidelijk.
Spelopdrachten: jullie poppen maken een praatje, jullie poppen gaan samen zwemmen, de ene pop komt thee drinken bij de andere pop, dan gaan jullie samen spelen.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een poppenpresentatie te maken.
Opdrachten: een schoolreisje, een verjaardag, een circus, een les in de klas, naar de dierentuin.
Maak werkgroepen en geef mondeling de opdrachten door. Zet dan je poppenkast of iets dat daarvoor dienst moet doen klaar. Geef voorafgaand aan de presentaties de volgende aandachtspunten: beweeg de pop alleen als je praat, praat hard, kijk naar de pop als je hem bespeelt (daarmee zorg je dat hij niet te hoog of te laag is).