Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Waterdingen.

  • 20/07/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over toepassingen van water  en presenteren dat aan elkaar.

Print de lesopzet

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je een denkbeeldige kraan open doet en je handen wast.
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: schaatsen, water uit een waterpomp pompen, douchen, thee drinken, tanden poetsen.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Sluit de warming up af met de vraag wat de opdrachten met elkaar gemeen hebben. De spelopdrachten hebben allemaal met water te maken: het thema van deze les.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: A speelt straks iets dat met water te maken heeft, B raadt wat het is. Daarna wisselen jullie.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Vul bijvoorbeeld een denkbeeldig waterpistool en bespuit het kind daar mee. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een pantomimepresentatie te maken. Het onderwerp daarvoor krijg je van mij. Als ik tijdens de uitvoering in mijn handen klap is het water plotseling op: hoe lossen jullie dat op?

Maak niet meer dan vijf werkgroepen en deel mondeling de opdrachten uit. Laat ze zelfstandig ruim vijf minuten oefenen waarna ze het aan elkaar mogen presenteren. Klap tijdens de uitvoeringen in je handen zodat de spelers weten wanneer hun water op is. Geef iedere werkgroep applaus en bespreek het kort na.

Opdrachten: de brandweer, de waterijsverkoper, de autowasstraat, het dolfinarium,
de Keukenhof (park met bloemen), de boerderij, de dierentuin.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress