Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Kinderplekken.

  • 20/07/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen tableaus van een plek waar veel kinderen samenkomen    en presenteren die aan elkaar.
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’. 
Print de lesopzet.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die een duik in het zwembad neemt.

Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten: je zit in de bioscoop bij een grappige film, je zit in de bioscoop bij een zielige film, je ligt op het strand te zonnen, je bent aan het spelen op het schoolplein, je bent aan het sporten.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A maakt een standbeeld van iets dat hij graag doet als hij een dagje uit gaat. B raadt wat het is, en dan wisselen jullie.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Kies een kind en ga in een houding staan van iemand die bijvoorbeeld aan het (uit) eten is. Raad daarna het standbeeld van het kind.
De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun standbeelden (tableaus) en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een ‘foto’ te maken van een plek waar veel kinderen samenkomen.

Opdrachten:  het circus, het zwembad, het pretpark, het schoolplein, een kinderverjaardag. Reserve: de intocht van Sinterklaas.

Maak werkgroepen en deel de opdrachten mondeling uit.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken. Je kunt ervoor kiezen om de werkgroep te laten spelen, het spel te bevriezen en het publiek dan pas te laten kijken.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress