Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Het Vakantiespel

  • 05/05/2014
  • Holger
  • · Groep 5 · Uncategorized

Werkvorm(en): combinatiespel
Activiteit: De kinderen verzinnen met op zich staande spelelementen een verhaal rond het thema ‘vakantie’ en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: 4 dobbelstenen, een pen.
Opmerking: Bij combinatiespel combineer je zaken die in principe geen onderlinge samenhang hebben. Het levert fantasierijk spel op.
Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les aan combinatiespel gaan doen. Speel ter illustratie bijvoorbeeld dat je zwemt en je tegelijkertijd insmeert met zonnebrandcrème.
Benadruk dat je bij deze werkvorm mag praten zo lang je maar niet benoemt wat je uitbeeldt.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten:
Je bent in een boom aan het klimmen en aan het eten.
Je bent een film aan het kijken en aan het dansen.
Je bent aan het barbecueën en een luchtbed aan het oppompen.
Je bent aan het fietsen en koekjes aan het bakken.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal.

Instructie: Jullie zijn straks samen op een vakantieplek en krijgen de opdracht iets te doen dat daar totaal niet bij past. Het is de bedoeling dat je het uitbeeldt, combineert alsof het heel normaal is. Je moet met elkaar praten.

Jullie zijn in een tentje (wachten tot ze dat uitbeelden) een concert aan het geven.
Jullie zijn in een grot (wachten tot ze dat uitbeelden) aan het golfen.
Jullie zijn op een paard (wachten tot ze dat uitbeelden) boodschappen aan het doen.
Jullie zijn in een vliegtuig (wachten tot ze dat uitbeelden) aan het koken.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Ga op een stoel zitten en zeg dat jullie in een trein zitten te tafeltennissen. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om met losse onderdelen een verhaal te verzinnen rond het thema ‘zomervakantie’. Die losse onderdelen dobbelen jullie bij elkaar.

Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Van ieder groepje gooit één kind met alle 4 de dobbelstenen, streep met de pen de score aan. Bijvoorbeeld: als de meest linker dobbelsteen het cijfer 4 aangeeft, streep dan ‘Oostenrijk’ aan, als die daarnaast 1 aangeeft streep je ‘met de boot’ aan enzovoorts.
Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Wie kan wat verhaalonderdelen noemen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress