Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Voetbalweer

  • 06/04/2014
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): jabbertalk.
Activiteit: de kinderen verzinnen een presentatie over hinder van weer tijdens het voetballen en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: jabbertalk is een ander woord voor ‘fantasietaal’, begeleid het met een accent op non verbaliteit (gezichtsuitdrukking, gebaar enzovoorts).  Zoek voor voorbeelden op you tube bijvoorbeeld onder ‘Pingu’ en beluister ‘Vlieg met me mee’ (Paul de Leeuw). Er is geen vaste taalvorm, alles kan en mag.
Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les met jabbertalk aan de slag gaan. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je de deur open doet en naar buiten gaat. Kijk naar de lucht, doe wat rek en strekoefeningen en pak je (denkbeeldige) bal. Net als je de bal aan het hooghouden bent gaat het regenen. Je jabbert er mopperig op los en gaat weer naar binnen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.

Instructie: Jullie zijn om beurten sportleraar en geven de ander les.

A je bent zwemleraar, B krijgt zwemles.
B je bent schaatsleraar, A krijgt schaatsles.
A je bent tennisleraar, B krijgt tennisles.
B je bent boogschiet leraar, A krijgt schietles.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel de paardrijdleraar die het paard aait, leg uit wat je met de teugels moet doen en rij een rondje voor. Stimuleer zo het kind om mee te doen. De kinderen gaan staan en wachten tot je de eerste opdracht geeft.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.

Instructie: Jullie krijgen opdrachten om in tweetallen kleine verhaaltjes te spelen met fantasietaal.

B nodigt A uit om te gaan voetballen. A schopt de bal in een boom, samen halen jullie hem eruit.
A nodigt B uit om te gaan voetballen. B schopt de bal lek, samen pompen jullie hem op.
B nodigt A uit om te gaan voetballen. A schopt de bal in een sloot, samen halen jullie hem eruit.
A nodigt B uit om te gaan voetballen. B schopt de bal tegen de neus van A, samen stoppen jullie het bloeden.

Tip: geef eerst de eerste helft van de instructie, pas als ze bezig zijn geef je de tweede helft van de instructie.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Neem het stappenplan op A4 formaat er bij en leg de opdracht uit.

Instructie: Jullie gaan straks een lekker potje voetballen (stap 1), maar dan gebeurt er iets bijzonders met het weer (stap 2) wat jullie daarna precies gaan doen (stap 3) mogen jullie zelf verzinnen. Je krijgt van mij te horen wat er bij jullie aan het weer moet veranderen. Jabber lekker veel en hard, kijk naar elkaar en probeer antwoord te geven en op elkaar te reageren.

Opdrachten: te heet, het gaat regenen, het gaat vriezen, het gaat sneeuwen, onweer.

Maak werkgroepen en deel mondeling de opdrachten uit, geef ze ook een stappenplan als geheugensteun. Na zo’n 5-10 minuten gaan de kinderen weer terug in de halve kring. Na iedere presentatie volgt applaus en een korte nabespreking.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress