Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Iets vergeten? (WK voetbal)

  • 23/03/2014
  • Holger
  • · Groep 5 · Groep 6

Groep: 5-6 Werkvorm(en): Nasynchronisatie.
Activiteit: De kinderen verzinnen een nagesynchroniseerde scène over een klunzig voetbalteam en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: Bij nasynchronisatie verwoordt de ene speler (de stemacteur) de tekst en gedachten van de andere speler (de spelacteur). Het staat ook bekend als ‘dubbing’.
Print lesopzet + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan nasynchroniseren.
Als je een DVD afspeelt zie je in het menu vaak verschillende talen staan, in al die landen zijn acteurs bezig geweest om stem te geven aan de rollen die meespelen.
Ter illustratie doe je een stukje voor: kies een kind die je een korte spelopdracht geeft, jij gaat uit het beeld van het publiek staan en doet de stem van dat kind.
Spelopdracht: Je bent een voetbalsupporter, je denkt dat je team een doelpunt gaat maken. Je gaat al staan, begint je juichen maar dan gaat de bal er toch naast. Je krijgt een huilbui, na tien tellen huilen gaat de bal er onverwacht toch in.

Warming up 1 tweetallen: losse oefeningen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie de stemkant doet en wie de spelkant, na iedere opdracht wisselen ze. Instructie voor de spelacteurs: je speelt een voetballer.
• Iemand van het andere team schopt tegen je knie, je hebt pijn.
• Je zingt het Nederlandse volkslied maar kent de tekst eigenlijk niet.
• Je staat in de regen te voetballen en je hebt heel koud, je speelt bibberend.
• Je staat met 40 graden in de hitte te voetballen, je kan niet meer.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up 2 tweetallen: situaties.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie de stemkant doet en wie de spelkant, na iedere opdracht wisselen ze. Instructie voor de spelacteurs:
• Je bent de bal aan het hoog houden en schiet hem na tien keer per ongeluk in het gezicht van een teamgenoot.
• Je zit in de teambus, die krijgt pech. Je sleutelt en schroeft en krijgt de bus weer aan de praat.
• In Brazilië krijg je een bord Braziliaans eten, maar na vier happen is echt veel te scherp.
• Je juicht want je team heeft gescoord, na tien tellen juichen wordt het doelpunt toch afgekeurd en moet je huilen.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Kern. De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Stel je voor je werkt in de voetbalwereld  voor  het wereldkampioenschap. Daar wordt je best zenuwachtig en als je zenuwachtig bent… dan vergeet je  iets. Jullie gaan een voetbalverhaal verzinnen waarin je iets belangrijks bent vergeten. Waarschijnlijk niet realistisch maar des te leuker om uit te voeren. We gebruiken geen echte bal, die moeten we erbij denken.

Opdrachten: de bal, het doel, de keeper, de regels, het adres van het stadion.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen:

Optie 1: Maak 4 grote werkgroepen waarvan de ene helft van de werkgroep de stemmen doet en de andere helft het mimespel (jij bepaalt door aan te wijzen stem-spel-stem-spel enzovoorts).
Optie  2: Maak 5 kleinere groepen. Tijdens de presentatie:

Groep 1 doet de stemmen van groep 5.
Groep 2 doet de stemmen van groep 1.
Groep 3 doet de stemmen van groep 2.
Groep 4 doet de stemmen van groep 3.
Groep 5 doet de stemmen van groep 4.

Van tevoren vertelt de spelende groep in één zin de clou van hun presentatie aan de nasynchroniserende groep. De nasynchroniserende groep bepaalt wie welke speler nasynchroniseert.

Tijdens de uitvoering zitten de stemacteurs bij elkaar aan één van de zijkanten van het publiek. Dus niet in het zicht op het spelvlak.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress