Werkvorm: werken met prenten. Deze les kan ook met dierendag worden gegeven of bij het thema ‘lente’.
Je vertelt een verhaal waarbij naar aanleiding van prenten wordt uitgebeeld.
Wanneer jij een prent laat zien zitten de kinderen waar ze zijn, verspreid in het lokaal. Dit voorkomt overbodig lopen naar stoelen of banken.
Print de lesopzet inclusief prenten.
Tip: print het bestand dubbelzijdig en bij voorkeur op A3-formaat af, als je de prent aan de kinderen laat zien kan je aan de achterkant de lesinhoud lezen.
Warming up: De kinderen staan verspreid in het lokaal.
Inleiding: Deze les gaat over twee Paashazen: Hip en Hop .
Denkbeeldig omkleden: doe je oren op, je hazentanden in, je staartje aan…
Spelvraag: Wat doen paashazen zoal de hele dag? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: hoppen, graven, wortels eten, eieren rapen, eieren schilderen, eieren verstoppen…
Vertellen: vertel dat Hip en Hop naar het kippenhok gaan om eieren te rapen. Vertel dat er veel kippen zijn omdat er veel Paaseieren nodig zijn voor het Paasfeest. Vertel dat de kippen geen eieren hebben gelegd en dat Hip en Hop in paniek raken: geen eieren betekent geen Pasen! Ze moeten snel iemand anders vinden die zijn eieren wil afstaan voor het Paasfeest.
Prent 1: de struisvogels.
Denkbeeldig omkleden: doe een lange nek en grote veren aan.
Spelen: loop met hoge knieën door het lokaal, flap met je vleugels en draai rondjes, steek je hoofd in het zand en leg een ei.
Zitten: Hip en Hop vertellen het probleem, de struisvogels willen voor een keer best hun eieren afstaan. Hip en Hop zijn super blij en pakken hun schilder spullen.
Denkbeeldig omkleden: doe je oren op, je hazentanden in, je staartje aan…
Spelvraag: Wat is het probleem met deze eieren? (laat een paar antwoorden uitbeelden, en laat problemen ontstaan)
Suggesties: ze zijn te zwaar, te groot om te tillen, ze passen niet in de pan of zijn niet te pellen.
Hip en Hop bedanken de struisvogels en zoeken een ander dier dat ook eieren legt.
Prent 2: de schildpadden.
Denkbeeldig omkleden: doe een schild aan en een lange nek.
Spelen: zwem door het water, hap wat zeegras van de bodem, loop over land, graaf een gat en leg eieren.
Zitten: Hip en Hop vertellen het probleem, de schildpadden willen voor een keer best hun eieren afstaan. Hip en Hop zijn super blij en pakken hun schilder spullen.
Denkbeeldig omkleden: doe je oren op, je hazentanden in, je staartje aan…
Spelvraag: Wat is het probleem met deze eieren? (laat een paar antwoorden uitbeelden, en laat problemen ontstaan)
Suggesties: ze zijn te rond en zacht en zitten helemaal onder het zand.
Hip en Hop bedanken de schildpadden en zoeken een ander dier dat ook eieren legt.
Prent 3: de lieveheersbeestjes.
Denkbeeldig omkleden: doe rode vleugeltjes aan, doe stippen op.
Spelen: vlieg, eet uit een bloem, eet een bladluis, drink water.
Zitten: Hip en Hop vertellen het probleem, de lieveheersbeestjes willen voor een keer best hun eieren afstaan. Hip en Hop zijn super blij en pakken hun schilder spullen.
Denkbeeldig omkleden: doe je oren op, je hazentanden in, je staartje aan…
Spelvraag: Wat is het probleem met deze eieren? (laat een paar antwoorden uitbeelden, en laat problemen ontstaan)
Suggesties: ze zijn niet te pellen, te klein, te glad.
Hip en Hop bedanken de lieveheersbeestjes en zoeken een ander dier dat ook eieren legt.
Prent 4: de pinguïns.
Denkbeeldig omkleden: doe vinnen aan, je snavel, je pinguïnvoeten.
Spelen: zwemmen, kunstjes in het water, glijden, waggelen.
Zitten: Hip en Hop vertellen het probleem, de pinguïns willen voor een keer best hun eieren afstaan. Hip en Hop zijn super blij en pakken hun schilder spullen.
Denkbeeldig omkleden: doe je oren op, je hazentanden in, je staartje aan…
Spelvraag: Wat is het probleem met deze eieren? (laat een paar antwoorden uitbeelden, en laat problemen ontstaan)
Suggesties: te weinig, te zwaar om mee te nemen door de sneeuw, te kwetsbaar.
Hip en Hop bedanken de pinguïns en zoeken een ander dier dat ook eieren legt.
Prent 5: kikkers.
Denkbeeldig omkleden: doe je bolle ogen in, je kikkervel, je zwemvliezen.
Spelen: zwemmen, kunstjes in het water, eten, poepen.
Zitten: Hip en Hop vertellen het probleem, de vissen willen voor een keer best hun eieren afstaan. Hip en Hop zijn super blij en pakken hun schilder spullen.
Denkbeeldig omkleden: doe je oren op, je hazentanden in, je staartje aan…
Spelvraag: Wat is het probleem met deze eieren? (laat een paar antwoorden uitbeelden, en laat problemen ontstaan)
Suggesties: ze bewegen, blijven aan de kwast plakken, te klein, te glibberig.
Hip en Hop bedanken de kikkers en zoeken een ander dier dat ook eieren legt.
Afsluiting:
Instructie: De Paashazen Hip en Hop zaten uitgeput en verdrietig bij het water. Voor het eerst zou Pasen niet door gaan. Een paar hazen beginnen al wat te huilen maar horen ineens het tokken van kippen. Ze lopen naar het kippenhok en zien dat de kippen bergen eieren hebben gelegd. Eindelijk! De hazen doen een dansje van plezier!
En beginnen meteen met schilderen.
Einde.
Een spelvraag is een vraag waarvan een paar antwoorden (veelal klassikaal) worden uitgebeeld. Kleur het spel in, daarmee bedoelen we dat je niet alleen de vraag stelt en de antwoorden laat uitbeelden, maar het spel daar omheen ook meepakt.
Dus niet zo:
Jij:‘Wat is het probleem met deze eieren?’
Kind antwoordt: ‘Te klein’.
Jij: ‘Goed zo, te klein. Ga ze maar proberen te schilderen’.
Maar zo:
Jij:‘Wat is het probleem met deze eieren?’
Kind antwoordt: ‘Te klein’.
Jij: ‘Goed zo, te klein. Ga ze maar proberen te schilderen. Maar OH! Hij valt op de grond en rolt weg, ga erachteraan! Hee hij rolt in een holletje, dat wordt kruipen…’. Enz.
Hiermee stimuleer je de het voorstellingsvermogen en de woordenschat van de kinderen.