Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Beetje Eng

  • 23/10/2013
  • Holger
  • · Groep 3 · Groep 4

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een presentatie over een bepaalde angst en presenteren dat aan elkaar.
Voorbereiding: in de leskern maak je maximaal 5 werkgroepen, en er staan meer dan 5 suggesties voor kernopdrachten. Kruis voorafgaand aan de les aan welke 5 opdrachten je wil gaan gebruiken.
Print les + opdrachtkaarten

Er is nog een les met griezelthema voor deze groep, klik hier om die te bekijken.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot, je mag geluid maken.

Spelopdrachten: je zit op de bank en ziet een spin over de muur kruipen, je moet iets uit een donkere kelder halen van je ouders, je loopt op straat en moet langs een griezelig huis lopen, je zit in de bioscoop en de film is net iets te eng, je zit op de wc. en ineens hoor je een harde knal.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.

Instructie: Jullie krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

A pakt stiekem een koekje, B is de vader of moeder en betrapt A.
B is verdwaald, B is een enge zwerver die wil helpen.
A en B zijn in een winkel: het licht gaat uit en de winkel sluit.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal in te studeren dat als volgt verloopt [laat het A4 zien met de gezichten]:
Stap 1: er is niets aan de hand.
Stap 2: jullie worden bang voor iets.
Stap 3: jullie worden geholpen.

Let op: er mogen meerdere kinderen bang zijn en er mogen meerdere kinderen helpen.

Hang het A4 met de gezichten zichtbaar in het lokaal. Verdeel de groep in maximaal 5 werkgroepen en deel de opdrachten mondeling uit. Na afloop van iedere presentatie volgt applaus en een (korte) nabespreking.

Opdrachten: inbrekers, spoken, het onweer, een grote hond, een spin, het donker, een eng geluid op zolder, clowns.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.

Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:

1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar zijn ze bang voor in deze presentatie?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten).

Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan verdere didactische adviezen.

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress