Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Griezelschoolreisje

  • 10/10/2013
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): jabbertalk.
Opmerking: jabbertalk is een ander woord voor ‘fantasietaal’, begeleid het met een accent op non verbaliteit (gezichtsuitdrukking, gebaar enzovoorts). Er is geen vaste taalvorm, alles kan en mag. Zoek voor voorbeelden op you tube bijvoorbeeld onder ‘Pingu’ en beluister ‘Vlieg met me mee’ (Paul de Leeuw).  Maak gebruik van drama-tv.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Er is nog een les met griezelthema voor deze groep, klik hier om die te bekijken.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les met jabbertalk aan de slag gaan. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je ’s ochtends je tanden staat te poetsen, ineens zie je een muis. Je bent in paniek maar als jij naar je toe loopt vind je de muis heel lief.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.

Instructie: Kun je in jabbertalk een echt gesprek voeren? Jullie krijgen een gespreksonderwerp en gaan dat proberen. De ene krijgt steeds een onderwerp, de ander praat mee en stelt vragen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Vertel bijvoorbeeld over een enge film die je hebt gezien en stimuleer het kind om mee te praten.

A vertelt B over een dier of beestje waar hij bang voor is.
B vertelt A over iets engs dat hij heeft meegemaakt.
A vertelt B over een eng verhaal dat hij in de krant heeft gelezen.
B vertelt A over een griezelige plek bij hem thuis.

De kinderen spelen zo lang door totdat je de volgende spelopdracht geeft.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.

Instructie:  Van een gesprek naar een scene. Jullie krijgen een situatie en met griezelmoment, zorg dat je in jabbertaal met elkaar blijft praten.

A is verdwaald en bang, B helpt.
B is bang voor A: een enge zwerver bij de supermarkt. De enge zwerver blijkt op zich best vriendelijk.
A en B zitten te picknicken, als ik in mijn handen klap komen jullie er langzaam achter dat je in een nest spinnen bent gaan zitten.

De kinderen gaan staan en wachten op hun spelsituaties. Tijdens de instructie kun je hen tussendoor op de grond laten zitten zodat ze rustig kunnen luisteren.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.

Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om op schoolreisje te gaan. Maar het wordt bijzonder griezelig. Kijk goed naar het stappenplan op de opdrachtkaart.

Bespreek kort de aandachtspunten, zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1:

Griezelschoolreisje.
Jabbertalk: praat lekker hard en speel met duidelijke gebaren en gezichtsuitdrukkingen.

• Bepaal waar jullie op schoolreisje zijn.
• Verdeel rollen zoals bijvoorbeeld kinderen en volwassenen.

Stappenplan.
1: Niks aan de hand. We zien hoe jullie plezier hebben.
2: Jullie horen een geluid en gaan op onderzoek uit.
3: Jullie komen in een griezelige situatie: wat gebeurt er?
4: De afloop.

LET OP:
Iedereen in het verhaal moet levend de eindstreep halen.
Je mag niet langer dan 5 seconden achter elkaar aan rennen.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress