Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Slomo-held.

  • 29/09/2013
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over een held en presenteren dat aan elkaar. Er zit een slow motion moment in de presentatie.
Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je vast komt te zitten met je auto, uitstapt, duwt en als dat niet lukt je de auto optilt. Zet de auto verderop neer, stap in en rij weg. Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: Je bent een bejaarde, je ziet een katje die niet uit een boom durft. Je redt het katje. Je bent een kleuter, je merkt dat er vuur in de prullenbak brandt en blust dat. Je bent een crimineel, je pakt een spin en zet hem buiten op de grond.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: helden zie je vaak in actiefilms maar actiefilms (geweld, rennen) nadoen bij drama is vaak rommelig en storend. Daarom spelen we vandaag ook in slow motion.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel een simpele ontmoeting: je ziet elkaar en geeft elkaar een hand. Doe daarna precies hetzelfde maar dan in slow motion.

Instructie: let vooral goed op elkaar dat je even snel beweegt, anders werkt het niet. Ga staan. Je krijgt eenvoudige spelopdrachten, speel die eerst in de normale tijd, dan in slomo.

Een ontmoeting. A geeft een cadeau aan B, B pakt het uit en is blij.
Jullie zijn twee ridders die zwaard vechten. B steekt vuurwerk af A is bang.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een pantomimepresentatie te maken over een heldendaad. Je speelt de scene in de ‘normale tijd’ tot de held tot actie overgaat. De actie speel je in slow motion tot dat voorbij is en dan ga je over tot de normale snelheid. Lees de opdrachtkaart goed door.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Deel de opdrachtkaarten uit en laat ze zelfstandig repeteren.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Wat was de heldendaad?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress