Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Nee, hè! Willem Alexander heeft pech…

  • 23/03/2013
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een groot avontuur waarbij Willem Alexander al z’n kwaliteiten moet inzetten om op tijd bij zijn kroning te zijn en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: een kroon (eventueel knippen van karton), een wit overhemd met een medaille er op.
Opmerking: de resultaten uit deze les kunnen achter elkaar als weeksluiting worden opgevoerd.
Print lesopzet + opdrachtkaarten
Drama TV

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat zkh Willem Alexander in 2013 als koning werd ingehuldigd: een feestdag waarbij heel Nederland betrokken was en waarvan de beelden over de hele wereld zijn gegaan.
Vertel ook dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal: dingen die Willem Alexander graag doet.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten:  je vliegt in een vliegtuig, je vaart op een zeilschip, je rijdt op een paard,  je schaatst, je zwemt onder water.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen: Willem Alexander helpt.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

De kinderen gaan staan:
A is Willem Alexander op een paard. B is verdwaald, je mag een stuk meerijden.
B is Willem Alexander in een boot, A is aan het verdrinken en wordt gered.
A is Willem Alexander in een duikpak, B heeft een gouden bal in het water laten vallen.
B is Willem Alexander op schaatsen, A is in een wak gevallen.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een stukje verhaal in te studeren. Willem Alexander heeft de op de dag van de inhuldiging grote pech, maar gelukkig kan hij veel. Alle verhaaltjes bij elkaar vormen één groot verhaal. Lees de opdrachtkaart rustig door en studeer het in.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten, verdeel de groep in maximaal 5 werkgroepen en verdeel de opdrachtkaarten. Na afloop van iedere presentatie volgt applaus en een (korte) nabespreking.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress