Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Help! (kerst)

  • 09/12/2012
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een kerstverhaal rond helpen en geld geven  en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: in deze les helpen groepjes elkaar, de les duurt 45-60 minuten.
Print les inclusief opdrachtkaarten.

Drama TV: de aflevering staat in het klassenmenu.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten:
• Je staat bij de bushalte en het regent, je merkt dat je je buskaart kwijt bent en gaat naar huis lopen.
• Je staat bij je voordeur en je sleutel breekt af. Je moet uren in de regen wachten tot er iemand thuis komt.
• De buurvrouw wuift je binnen, je warmt jezelf op met een grote kop warm drinken.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

A staat in de sneeuw met een lekke fietsband,  B ziet dat en helpt.
B  je bent je hondje kwijt, A ziet dat en helpt.
A je bent verdwaald, B ziet dat en helpt.
B je hebt echt honger,   A ziet dat en helpt.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel dat je een bejaarde bent die de weg niet over durft te steken. Het kind moet je naar de overkant helpen.  Nadat het kind applaus krijgt gaan de tweetallen staan en krijgen ze hun eerste spelopdracht.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een zielige situatie met kerst te spelen. Tijdens de uitvoering verzint een ander groepje de oplossing, zij komen in jullie verhaal om te helpen. In deze les speel je een keer een zielige situatie en moet je de situatie van een ander groepje oplossen.

Opdrachten:
Groep 1: weeshuis, geen geld om kerstcadeautjes te kopen.
Groep 2: dierenasiel, geen geld om dierenvoer te kopen.
Groep 3: zieke kinderen, geen geld om medicijnen te kopen.
Groep 4: voedselbank, niet genoeg om gezinnen te eten te geven. 
Groep 5:  zwervers, geen geld voor de opvang

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Uitvoering:
Stap 1: Voorafgaand aan een uitvoering wordt het helpende groepje er op attent gemaakt dat ze straks het probleem van het spelende groepje moeten oplossen.
Stap 2: Het uitvoerende groepje speelt het probleem, ze krijgen applaus.
Stap 3: Het helpende groepje krijgt 1 minuut om te verzinnen welke rollen ze gaan spelen en hoe ze aan het geld komen om het probleem van het andere groepje op te lossen.
Stap4: Het helpende groepje komt bij het uitvoerende groepje staan en ze spelen samen al improviserend de oplossing.

Groep 1 helpt groep 2.
Groep 2 helpt groep 3.
Groep 3 helpt groep 4.
Groep 4 helpt groep 5.
Groep  5 helpt groep 1.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress