Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

De kleren van de Keizer

  • 23/08/2012
  • Holger
  • · Groep 1

Werkvorm: teacher in role. Teacher in role is een werkvorm waarbij je schakelt tussen vetteller en speler. Wanneer je vertelt zet je af en toe een hoofddeksel op en speelt een rol.

Tips voor teacher in role »

Teacher in role is echt dolle pret om te doen, je helpt jezelf door op de volgende zaken te letten.
A: kies voor een herkenbare houding voor de keizer. Dit helpt jezelf en het publiek bij het onderscheid maken tussen jou en de rol.
B: zorg dat je een kroon hebt, dat stimuleert de inleving.
C: maak je geen zorgen. Je hoeft echt geen goede speler te zijn voor deze werkvorm, doorgaans gaan kleuters er makkelijk in mee.

Benodigdheden: twee willekeurige hoofddeksels voor de kleermakers en een (kartonnen) kroon voor jou.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.
Instructie: Ik ga jullie een verhaal vertellen en daar komen de volgende dingen in voor: vissen, koeien melken, giechelen, buigen.

Speel de begrippen kort klassikaal uit.

De start:
Vertellen: vertel dat de keizer een rare ijdele man is die de vreemdste dingen vraagt aan het volk en zijn ministers.
Denkbeeldig omkleden. Doe een witte pruik op, en deftige kleren aan. Ga netjes staan want de keizer komt eraan! Vergeet niet te buigen.
De keizer (doe je kroon op): geef de raarste opdrachten aan de ministers zoals verf het dak blauw, zing een liedje, bak vierkante pannenkoeken enzovoorts. De ministers zuchten maar voeren de opdrachten uit (doe je kroon af).

1: de stad.
Vertellen: vertel dat het markt is in de stad en de keizer zin heeft in een wandeling.
Klassikaal spelen: in iedere hoek zijn een paar kinderen die iets verkopen, de rest gaat de hoeken langs om boodschappen te doen. In de hoeken worden bijvoorbeeld speelgoed, fruit, huisdieren en snoep verkocht.
Vertellen: vertel dat de keizer eraan komt, dat iedereen altijd moet buigen en ja moet zeggen tegen de keizer.
De keizer (doe je kroon op): loop over de markt en stel vreemde vragen en doe rare verzoeken (doe je kroon af).
Vertellen: vertel dat iedereen moet giechelen van de rare keizer maar als hij snel omkijkt, kijkt iedereen heel serieus.
De keizer (doe je kroon op): oefen dat een keer. Loop weg, laat de marktmensen giechelen, kijk dan snel om en zorg dat ze serieus kijken en eventueel zwaaien (doe je kroon af).

2: het boerenland.
Vertellen: vertel dat de keizer verder wandelt richting het boerenland.
Denkbeeldig omkleden: pet op, overall aan, klompen aan.
Spelvraag: wat doen boeren? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: kippen voeren, koeien melken, zaaien.
Vertellen: vertel dat de keizer komt.
De keizer (doe je kroon op): zeg dat je voortaan vierkante eieren wil en dat de koeien alleen nog maar chocolademelk mogen geven. Loop verder (laat ze giechelen) en draai je in één keer om (doe je kroon af).

3: de haven.
Vertellen: vertel dat de keizer verder wandelt richting de haven.
Denkbeeldig omkleden: spierballen aan, laarzen aan, hengel in de hand.
Spelvraag: wat doen vissers? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: netten uitgooien, de zeilen hijsen, de boot sturen.
Vertellen: vertel dat de keizer komt.
De keizer (doe je kroon op): zeg dat ze voortaan alleen nog vissticks mogen vangen en dat het in de haven naar bloemetjes moet ruiken. Loop verder (laat ze giechelen) en draai je in één keer om (doe je kroon af).
Iedereen gaat zitten.

4: de kleermakers.
Kies twee kinderen die de kleermakers spelen, geef ze de hoofddeksels.
Vertellen: vertel dat twee boeven hadden gehoord van de rare keizer. Vertel dat ze hem onzichtbare kleren willen verkopen.
De keizer (doe je kroon op): praat met de kleermakers. Help de kleermakers zo, dat ze je zulke zachte kleren willen aansmeren dat je niet eens voelt dat je kleren aan hebt. Ze geven je onzichtbare kleren, jij geeft ze denkbeeldige zakken goud (doe je kroon af).

5: de wandeling.
Vertellen: vertel dat de kleermakers met het goud er vandoor gaan (neem de hoofddeksels terug en laat die kinderen weer bij de andere kinderen zitten). Vertel ook dat de keizer zo trots is op zijn kleren dat hij een wandeling gaat maken langs de ministers, de stad, en het boerenland. Herhaling bij iedere nieuwe rolgroep: denkbeeldig omkleden, buigen, de keizer vraagt: wat vinden jullie van mijn nieuwe kleren? De rolgroep zegt: mooi! Giechelen want de keizer is bloot, als de keizer zich omdraait kijken ze heel serieus.

Ontknoping: je bent bloot!
Vertellen: vertel dat de keizer nog steeds niet door heeft dat hij bloot is en bij de haven aan komt.
Denkbeeldig omkleden: spierballen aan, laarzen aan, hengel in de hand.
Vertellen: vertel dat de vissers buigen voor de keizer.
De keizer (doe je kroon op): Wat vinden jullie van mijn nieuwe kleren? (doe je kroon af)
Vertellen: vertel dat de vissers ‘mooi’ zeggen maar dat er één kind tussen staat die tegen de keizer zegt dat hij bloot is. Kies een kind die dat zegt.
De keizer (doe je kroon op): schrik, bedek jezelf en ren weg (doe je kroon af).
Iedereen gaat zitten.
Vertellen: vertel dat de keizer veel heeft geleerd. Dat hij niet iedereen zomaar moet geloven en dat het beter is dat zijn volk alleen nog de waarheid spreekt. Hij vraagt nu nooit meer om rare dingen, omdat iedereen hem vertelt dat vissticks niet in de zee zwemmen en de koe geen chocomel kan geven.

Einde.

Spiekbrief. Deze symbolen staan in je spiekbrief:

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress