Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Didactische uitleg en tips groep 1-2

  • 18/08/2012
  • Holger
  • · Groep 1 · Groep 2 · Uncategorized

Voorbereiden.
De voorbereiding van een dramales voor kleuters is voor iedere leerkracht anders. De ene leest de lesopzet één keer over en gaat aan de slag, de ander houdt lesopzet of spiekbrief binnen handbereik tijdens het lesgeven.

Tips:
Lees de lesopzet goed en gebruik met dat in je achterhoofd de spiekbrief. De spiekbrief is een verkorte bechrijving dus als je een concreet beeld nodig hebt lees de lesopzet.
Lees de lesopzet vanaf de webpagina omdat daar spoilers in staan met extra informatie over de werkvorm en bijvoorbeeld de betekenis van een spelvraag. Ook staat er soms hoe je de ruimte moet indelen, al deze informatie staat niet op de uitgeprinte versie om die zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Werken vanuit verhalen »

Een verhaal is een avontuur om naar te luisteren, en een avontuurlijke ervaring als je er een speelt. Een dramales moet een belevenis zijn, gedurende mijn bijna twintig jaar lange ervaring met drama geven aan het jonge kind kwam ik er achter dat wanneer een dramales als verhaal werd gepresenteerd kinderen er beter in zaten dan wanneer ze droog begrippen moesten uitbeelden. Je maakt gebruik van het kleutervermogen zich makkelijk in een fantasievolle situatie te verplaatsen.
Dit vermogen (magisch realisme) is de benzine in de motor van een dramales.

Bij de kleuterlessen staan door mij bedachte verhalen, maar ook bestaande verhalen. Hierbij moet worden opgemerkt dat deze zo zijn aangepast dat ze zich er ook lenen om door kleuters te worden uitgebeeld. Een verhaal is natuurlijk iets anders dan een les, vandaar dat je soms een andere invulling tegenkomt.

ZItten. Maar waar? »

Wanneer de kinderen even moeten zitten kan dat ook verspreid door het lokaal, ze hoeven niet per se op de banken of stoelen terug. Door overbodig lopen daalt je lestempo met vaak ruis tot gevolg.
Werken met een spiekbrief.

Klaarzetten van het lokaal »

Bij een groot lokaal heeft de voorkeur de banken in het midden te zetten en maar één deel te gebruiken. Dek afleidende zaken af of ruim ze op.

Denkbeeldig omkleden »

Denkbeeldig omkleden kan je doen bij het wisselen van rollen.  Het komt regelmatig voor dat kleuters meerdere rollen spelen.

Niet zo:
Jij:‘Wie kwamen er uit het bos?’.
Kind antwoordt: ‘Kabouters’.
Jij: ‘Goed zo, kom maar als een kabouter tevoorschijn ’.

Maar zo:
Jij:‘Wie kwamen er uit het bos?’.
Kind antwoordt: ‘Kabouters’.
Jij: ‘Goed zo. Doe je rode puntmuts op. De meisjes groeien kabouterstaartjes, de jongens kabouterbaardjes. Stap in je kabouterlaarzen en kom maar tevoorschijn ’.

Met denkbeeldig omkleden begeleid je het schakelen tussen de rollen, stimuleer je de het voorstellingsvermogen en de woordenschat van de kinderen.

Handen vrij »

Drama geef je het prettigst als je je handen vrij hebt. Plak de spiekbrief (desnoods in A3 formaat) aan de muur zodat je zicht op de lesinhoud hebt.
Neem ook de vrijheid om de kinderen te betrekken bij de invulling van de les. Bijvoorbeeld d.m.v. de spelvragen.

Heb je vragen over vakdiactiek, neem contact met ons op zodat we je nog beter van dienst kunnen zijn. Misschien vind je jouw vraag hier als tip terug.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress