Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Zand

  • 13/07/2011
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen een tableau van een situatie waarin mensen met zand bezig zijn en presenteren die aan elkaar.
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die met een kruiwagen staat.

Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten: je bouwt een hut van hout, je bouwt een muur van steen, je bouwt een kasteel van zand, je bouwt een toren van Lego.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal.
Instructie: jullie zijn straks samen aan het werk, als collega’s. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten: jullie zijn glaszetters die samen een ruit dragen en vervangen, jullie zijn twee automonteurs die een auto repareren, jullie zijn twee rioleringswerkers die een lange buis dragen en vervangen, jullie zijn twee piraten die een schatkist opgraven.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om één tableau te maken van een situatie waarin mensen met zand bezig zijn.

Opdrachten: de zandbak, een glasblazerij, het strand, een bouwput, strooien bij gladheid. Op de opdrachtkaarten staan ook korte toelichtingen bij de opdrachten.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten  en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Deel de opdrachtkaarten uit.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.

Bijlage 1:

Zand.

Mensen gebruiken zand op verschillende manieren. Jullie maken één tableau (een z.g. ‘gespeelde foto’) van: bluswerkzaamheden. Bij bijvoorbeeld olie of benzinebranden gebruikt men zand om te blussen (dit voorbeeld staat niet bij de opdrachten, je kunt deze dus klassikaal bespreken).

  • Zorg dat je helemaal stil staat.

Extra (alleen als je eraan toe komt):  je maakt een tweede tableau van dezelfde situatie, alleen gaat er dan iets verkeerd met jullie of met het zand.
Als jullie de extra opdracht hebben gedaan zeg dat dan van te voren.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress