Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Vakantie

  • 13/07/2011
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: De kinderen verzinnen in werkgroepen twee tableaus en presenteren die aan elkaar.
Benodigdheden: 6 krukken of stoelen.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die in een zwembad duikt.

Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten: Dingen die je in de vakantie doet met een bal, dingen die je in de vakantie doet in het water, dingen die je in de vakantie doet op het water, dingen die je in de vakantie doet aan het water.

Laat ze iedere opdracht even uitspelen voordat je op het fluitje blaast.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Om de beurt is de één een toerist, de ander woont in het land dat ik je opgeef. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent. Vergeet niet steeds te wisselen van ‘inwoner’ en de  toeristenrol. Je mag er bij praten.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel bijvoorbeeld een toerist die in Spanje aan het strand zit, het kind speelt de ober. Vanaf de kant mag een kind op het fluitje blazen of in de handen klappen zodat jullie kunnen bevriezen.

Spelopdrachten: de toerist is in….
De Sahara van Egypte, in de grotten van Limburg, in de bergen van Zwitserland, in Texas USA (waar de cowboys wonen), op safari in Afrika.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om twee tableaus (z.g. uitgebeelde foto’s) te maken van een gezin op vakantie.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Loop dan langs en geef ze de opdrachtkaarten.
Tijdens het uitvoeren mogen kinderen gebruik maken van krukken of stoelen.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.

Bijlage 1:

Vakantie!
Julie maken twee tableaus (standbeelden met je werkgroep) over vakantie. Bepaal waar de reis naartoe gaat en wie jullie uitbeelden (een gezin bijvoorbeeld).

Tableau 1: de Reis.
Hoe gaan jullie op vakantie? (met de auto bijvoorbeeld).

Tableau 2: Wat gaan jullie doen?
Wat doen jullie daar? (wandelen bijvoorbeeld).

Let op:  sta helemaal stil en zorg er voor dat er geen geweld in voor komt.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress