Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

het Nieuws

  • 13/07/2011
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie n.a.v. een krantenkop en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: indien je geen bord voorhanden hebt gebruik je de opdrachtkaarten. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Doe ter illustratie van de werkvorm bijvoorbeeld alsof je een denkbeeldige deur opent om naar buiten te gaan. Het regent echter en daarom ga je weer naar binnen om een paraplu te pakken. Weer buiten klap je de paraplu open maar hij wordt door een windvlaag gegrepen, je rent erachteraan. Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Pantomime is zonder geluid en zonder spullen, zorg dus dat je heel stil blijft. Als je in je spel wil schreeuwen bijvoorbeeld, speel je dat zonder geluid te maken.

Spelopdrachten: je loopt door het park, het is dertig graden buiten. Een paar maanden later is er noodweer in datzelfde park. Weer een paar maanden later schijnt de zon, maar het is koud en er ligt sneeuw. Je loopt over straat en je ziet iets spannends, je duikt weg om te gluren. Je springt tevoorschijn om iemand te laten schrikken. Je poseert voor de krant.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: Om de beurt is de ene speler in een noodsituatie, de ander is de redder. Je kunt overal in een noodsituatie komen, op het schoolplein, in een zwembad. Verzin als ‘slachtoffer’ je eigen noodsituatie, je mag die niet voorafgaand aan je ‘redder’ verklappen.  

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel bijvoorbeeld dat je over straat loopt en je voet blijft steken. Het kind zou je kunnen redden door je los te maken.

De kinderen wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze weer mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Op het bord staan de krantenkoppen geschreven.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om van één van de krantenkoppen die op de opdrachtkaar staan een pantomimepresentatie te maken.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten als je die gebruikt  en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt dit klassikaal bespreken).

Krantenkop.
Kies een krantenkop en maak er een pantomimepresentatie van. Speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen, zorg dat er geen geweld in voorkomt.

‘Basisschoolkinderen last van extreem weer’
‘Schoolreisje om nooit meer te vergeten’
‘Kinderen zien bovennatuurlijk verschijnsel’
‘Groep kinderen held van de dag’
‘Grote ontdekking op basisschool groot nieuws’
‘Kattenkwaad loopt uit de hand’
‘Kind wereldberoemd door bijzondere gave’

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress