Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Het vliegtuig

  • 12/07/2011
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal over een bijzondere vliegtuigvlucht  en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: zes stoelen of krukjes. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: Je bereid jezelf voor op een ruimtevlucht (helm op, riem vast) en je vliegt naar de ruimte. Je snijdt de touwen van een luchtballon los en je zweeft hoog in de lucht. Je staat op de Noordpool op een hondenslee en je schiet het landschap door. Je roeit een wilde beek af.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: A komt straks naar een speciale garage waar B werkt. B weet niet wat het vervoermiddel van A is en moet er met 3 vragen achter komen. A moet het niet te moeilijk maken natuurlijk.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan, jij speelt de A-kant. Open een denkbeeldige deur naar het kind en probeer er samen met de groep uit te komen. Neem bijvoorbeeld ‘onderzeeboot’ in gedachten en help B met je reacties die kant op. Als het kind erachter is moet hij de onderzeeër repareren, je rekent af en neemt afscheid.

De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling. De spelvloer is met een denkbeeldige lijn in twee delen verdeeld. Op de linker helft staan twee stoelen of krukken naast elkaar.

Inleiding: Splitscreen betekent dat je op tv tegelijkertijd twee filmpjes ziet.
Doe voor: zet een kind op de rechter (lege) helft van de spelvloer. Ga zelf als piloot op de stoelen zitten en zwaai alsof je iemand op de grond ziet staan. Het kind kijkt alsof het hoog in de lucht een vliegtuig ziet en zwaait terug.
Laat daarna de afbeelding zien ter verheldering.

Instructie: Jullie krijgen in werkgroepen de opdracht om een verhaal te verzinnen over een vliegtuigvlucht. Dat doen jullie in splitscreen. Dit betekent dat wanneer iets in het vliegtuig gebeurt, het op de grond rustiger moet zijn (en omgekeerd).

Opdrachten: gipsvlucht, voedseldropping, blusvliegtuig, koninklijk toestel, transportvlucht, politietoestel.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Vliegtuig!

Splitscreen: verdeel jezelf over de mensen op de grond en de mensen in het vliegtuig.

Als er op de grond geacteerd wordt is het in het vliegtuig rustig, wordt er in het vliegtuig geacteerd is het op de grond rustig.

Jullie vliegtuigvlucht: reclamevliegtuig (een vliegtuig met een boodschap op een z.g. ‘sleep’. Je kunt zo’n vliegtuig ook huren om iemand een persoonlijke boodschap te geven, bijvoorbeeld ‘wil je met me trouwen?’).

Acteren: speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen, praat luid en duidelijk.
Voorkom het uitbeelden van geweld.

Extra opdracht (als je er aan toe komt):  Laat een probleem ontstaan dat je ook op kan lossen (niet neerstorten dus).

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress