Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Opgravingen

  • 12/07/2011
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen  een avontuur over een opgraving, maken daar een verhaal van en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: kinderen kunnen iets uit de klas gebruiken als ‘opgraving’ (optioneel). Je kunt wat scheppen achter de hand houden waar de kinderen gebruik van kunnen maken tijdens de presentaties.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat er wordt geacteerd in deze les drama, maar dat er eerst zonder geluid wordt gespeeld.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal. De opdracht is individueel, de kinderen maken dus geen contact met elkaar.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: Sluip langs een huis en kijk stiekem door het raam. Kijk door een verrekijker. Zie iets geheims, schrik en duik weg. Zoek met je kompas in het donker. Kijk op een schatkaart en tel je stappen uit. Graaf in de grond en vind iets speciaals.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: om de beurt bellen jullie bij elkaar aan voor een mini avontuur, je moet er bij praten.

A belt bij B aan. Je hebt iets waardevols gevonden en je weet nu niet wat je er mee moet.
B belt bij A aan. Je hebt iets bijzonders uitgevonden dat je graag wil laten zien.
A belt bij B aan. Je hebt een schatkaart en jullie pakken je tas in om op avontuur te gaan.
B belt bij A aan. Er is iets ergs gebeurt en A moet nu komen helpen.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Stel je voor je speelt met je vrienden in het bos, een speelplaats of het schoolplein. En terwijl je daar in het zand speelt voel je iets in de grond. Je graaft het uit, en wat blijkt: je hebt iets heel speciaals opgegraven.
Dit is de start van een avontuur dat jullie straks in groepjes gaan verzinnen en instuderen. Je maakt dit verhaal dus af.

Alternatieve inleiding: neem een oude munt of een scherf of iets dergelijks mee en vertel daar een fantasierijk verhaal over. Dat je het zelf in je tuin hebt gevonden en je nou van alles afvraagt bijvoorbeeld.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1:

De opgraving:

Wat is er zo bijzonder aan jullie opgraving? Kun je er bijvoorbeeld iets bijzonders mee?
Van wie is het, of was het?
Heeft diegene het verloren en wil hij het terug?
Heeft hij het express daar begraven? Waarom?
Wat is het spannendste moment in jullie avontuur?
Hoe loopt het af?

Acteren: speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen, praat luid en duidelijk.
Voorkom het uitbeelden van geweld en iedere rol moet levend de eindstreep halen.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress