Beste collega,
Kleuterleerkrachten zijn terecht vaak kritische vakmensen, aan de ene kant wordt er veel van je gevraagd en aan de andere kant is lesmateriaal vaak te dwingend om op een ontspannen manier gebruikt te kunnen worden. De kleuterlessen van dramaland geven je de vrijheid om een eigen invulling van het vak drama te vinden. Het is materiaal dat letterlijk gegeven kan worden maar ook door jou als uitgangspunt voor een meer ‘eigen’ les genomen kan worden.
De reacties van onderbouwleerkrachten zijn mede hierdoor zeer positief, ik hoop dat met de onderstaande uitleg van werkvormen jij en je kinderen het lesmateriaal kunnen gebruiken op een manier die bij jullie past.
Holger de Nooij
PS: zoals je ziet is Dramaland steeds in beweging, materiaal wordt continu herzien en aangevuld. Mis je informatie neem dan contact met ons op, we zorgen dat je snel op de hoogte wordt gesteld zodat je verder kan.
Wat is het: De leerkracht hanteert in de introductie en afsluiting een handpop waarmee hij een probleem inbrengt. De kinderen gaan vervolgens aan de slag om het probleem op te lossen, als ze daar mee klaar zijn wordt de pop weer tevoorschijn gehaald om naar die oplossing te kijken.
Het werken met de handpop is een prima manier om de kinderen te motiveren, ze werken om een probleem van de pop op te lossen. Daarnaast wil deze doelgroep de pop als echt zien en ervaren, wat erg prettig is om te doen.
Waar moet ik op letten:Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.
Wat is het:Teacher in role is een vertelstijl waarbij de leerkracht schakelt tussen vertellen en het spelen van een of twee rollen. Het grote voordeel is de beleving die de kinderen hebben wanneer ze oog in oog staan met een personage. Een kapitein bijvoorbeeld die hen wil meenemen op zijn boot voor een avontuur. Je maakt met deze werkvorm volledig gebruik van het magisch realisme dat deze doelgroep nog heeft.
Voor beginners.
Als je dit nog nooit hebt gedaan kan je eerst met een klein verhaaltje beginnen, bijvoorbeeld een over Jip en Janneke. Normaal maak je met je stem onderscheid tussen Jip en Janneke, maar nu vertel je staand, en kies je twee houdingen uit waarmee je laat zien wanneer je de één en wanneer je de ander speelt. Bij deze werkvorm gebruik je voor iedere rol een hoofddeksel, dit kan je bij zo n eerste oefening ook doen maar dat is aan jezelf.
Bij teacher in role maken de kinderen heel natuurlijk contact met de personages (de rol die je speelt). Je kan dat ook opzoeken door bijvoorbeeld als Jip aan de kinderen te vragen wat hij nou weer verkeerd heeft gedaan.
Oefening voor de spiegel.
A: vertel een mop waarin twee personages voorkomen. Er is sprake van drie ‘rollen’: personage 1, personage 2 en de neutrale verteller.
B: vertel dezelfde mop nog een keer maar nu fysiek gespeeld: ieder personage heeft een fysieke houding en je kan er handeling aan toevoegen. Als neutrale verteller sta je neutraal als jezelf.
Waar moet ik op letten: Geef ieder personage een duidelijke fysieke houding.
Wat is het: Uitbeeldspel is in deze methode een laagdrempelige manier waar enkel begrippen worden uitgebeeld. Geen verhaal dus maar een thema. Het voordeel is dat je makkelijk kinderen kunt volgen door hun kennis van het thema in de les te betrekken. Het nadeel is dat de beleving (een avontuurlijk verhaal waar ze in zitten) bij deze werkvorm niet nadrukkelijk wordt aangesproken.
Waar moet ik op letten: Betrek de kinderen bij de invulling van het spel. Doe dat middels spelvragen (zie lesopzetten).
Wat is het: Dat wat jij vertelt wordt synchroon aan de vertelling door de kinderen uitgebeeld. Het is een veilige manier van werken waar weinig mee mis kan gaan.
In de lesopzetten staat steeds Vertel dat… Het is dan de bedoeling dat je in je eigen woorden een verhaal vertelt met die strekking van wat er staat beschreven. Verder staan er altijd tips in de lesopzetten, let op: deze staan niet in de printversie om inkt en papier te sparen. De tips zijn als z.g. spoilers verwerkt.
Waar moet ik op letten: Geef je eigen invulling aan het verhaal, kijk wat de strekking is en ga ontspannen vertellen.
Wat is het: Dramaland probeert zo divers mogelijk in zijn werkvormen te zijn. Een van de unieke werkvormen is het werken met prenten. Door de les op A3 dubbelzijdig uit te printen hou je een prent omhoog, de kinderen zien de prent en jij leest de lesstof.
Prenten geven letterlijk een concreet beeld van het verhaal en leidt daardoor effectief tot een fantasiestroom waarop je gezamenlijk tot verbeelding kan komen. De prenten zijn vergelijkbaar met kleurplaten waardoor je relatief weinig printinkt kwijt bent.
Waar moet ik op letten:
Geen specifieke aanwijzingen, het is niet meer dan de prent laten zien en uitvoeren wat er staat.