Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Leerkrachtscherm groep 1-2 ‘Didactische uitleg en tips’

  • 23/07/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Didactische uitleg en tips.
Daar waar andere methodes zeggen dat je strak de methode moet volgen, heb je vaak het idee dat het allemaal net niet bij jou of je kinderen past. Bij Dramaland mag je wel strak volgen wat er staat maar is het wenselijker om de lessen als inspiratiebron te nemen om met de kleuters tot doen-alsof-spel te komen. Je bent misschien geen dramaspecialist maar wel een specialist in wat het beste bij je groep past.

Deze pagina ondersteunt je bij het geven van drama aan het jonge kind, heb je vragen mail ze gerust naar het Dramalandteam.

Didactiek.

De spelvraag »

Wat is het:
Een van de belangrijkste principes van deze methode is de spelvraag.  De spelvraag is niet veel meer dan een vraag waarvan een aantal antwoorden klassikaal worden uitgebeeld.

Waarom:
Het past nauwelijks meer bij deze tijd om alleen voorschrijvend te zijn, actief gebruik maken van de kennis van kleuters zorgt er enerzijds voor dat de betrokkenheid wordt verhoogt en anderzijds stimuleert dit het gevoel competent te zijn. Tevens leren kleuters elkaar zo nieuwe dingen.

Een voorbeeld:
Juf: Tom loopt door het bos liep en hij ziet de struiken bewegen. Een dier, eindelijk een dier!
Spelvraag: Welke dieren wonen er eigenlijk in een bos?

Geef een kind de beurt, deze zegt bijvoorbeeld ‘konijnen’, de hele groep beeldt dan konijnen uit totdat jij of verder gaat met de les een ander kind laat antwoorden op de spelvraag (‘Welke dieren wonen er nog meer in een bos?’).

Waar moet ik op letten:
Er kan niet zoveel mis gaan, behalve dat je in je enthousiasme klassikaal dingen laat uitbeelden die achteraf niet zo heel handig bleken te zijn (tijgers bijten, ridders vechten enzovoorts).

Klassenmanagement »

Wat is het:
Terugkerende regels om de les in goede banen te leiden.

Waarom:
Drama speelt zich af in de open leeromgeving. Ondanks dat er meer vakgebieden zijn die dat hebben (bewegingsonderwijs bijvoorbeeld) heeft drama nog wel eens de naam dat het onrustig is. Vandaar in ieder geval wat regels die het lesverloop positief kunnen beïnvloeden.

Voorbeelden:
1: zitten waar je bent. Tijdens bespreekmomenten en wanneer het je te druk is laat je de kinderen zitten waar ze op dat moment zijn, je vraagt of ze je aan willen kijken.
2: plaatsing van de groep. Zet je groep in een u-vorm, ook als je banken gebruikt. Hierdoor ontstaat automatisch een spelvlak, er ontstaat zo meer focus.
3: werk je in een grote ruimte, zet dan een deel af met bijvoorbeeld een bank. Teveel oppervlakte werkt onrust in de hand.
4: losse spullen: zijn er veel dingen waardoor kinderen de focus op de les kunnen verliezen, berg die spullen dan op, hang een laken over een wandrek enzovoorts.

Waar moet ik op letten:
De beste tip voor klassenmanagement is rustig overpeinzen, visualiseren hoe de les zou kunnen verlopen. Zo kun je proactief veel knelpunten voorkomen.

Tips.

Denkbeeldig omkleden »

Wat is het:
Denkbeeldig laat je hen bijvoorbeeld konijnenoren en een konijnenstaart aandoen in plaats van te zeggen ‘nu zijn jullie allemaal konijnen’.

Waarom:
Het concretiseert de rol, stimuleert de woordenschat en zorgt ervoor dat er niet te snel wordt gezapt met rollen.

Een voorbeeld:
Juf: En Tom ziet allemaal rode puntmutsen in het bos, daar zijn de kabouters.
Denkbeeldig omkleden: Doe je puntmutsen op, groei kabouterbaardjes of kabouterstaartjes en wandel maar dor het bos.

Waar moet ik op letten:
Bepaal zelf wanneer je dit toepast, het is niet steeds nodig.

/// »

Wat is het:

Waar moet ik op letten:

/// »

Wat is het:

Waarom:

Voorbeeld:

Waar moet ik op letten:

 

 

 

 

 

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress