Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen een tableau van een feest of viering en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’.
Voorbereiding: omdat dit onderwerp streek en/of schoolgebonden kan zijn dien je de onderwerpen zelf op de opdrachtkaarten te schrijven (zie bijlage 1). Er staan suggesties voor feesten en vieringen vermeld.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten
Deze les kan ook worden gegeven in het kader van de kinderboekenweek van 2014
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die juicht.
Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.
Spelopdrachten: open een cadeau, schmink jezelf als een clown, ga dansen, ga eten, steek vuurwerk af, feliciteer elkaar.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.
Warming up klassikaal: aanvultableau.
De groep zit in een hoefijzeropstelling.
Instructie: Ik noem zo de titel van een tableau, een z.g. ‘gespeelde foto’. Als je de start wil maken van dat tableau steek je je vinger op. De eerste komt dan als standbeeld in het tableau staan. Als je het kan aanvullen waardoor het nog duidelijk wordt steek je weer je vinger op. Eén voor één komen kinderen op mijn teken aanvullen totdat er een mooi compleet plaatje ontstaat.
Opdrachten: carnaval, verjaardag, schoolreisje, klassenfeest.
Noem een titel en laat de kinderen elkaar één voor één aanvullen totdat er een mooi tableau ontstaat, laat de kinderen in het publiek applaudisseren en bespreek het eventueel kort na.
Kern.
De groep zit in een hoefijzeropstelling.
Instructie: Bij feesten en vieringen worden vaak foto’s genomen, zodat je later makkelijker van de herinnering kan genieten. Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een foto van een bepaalde viering uit te beelden. Op zo’n manier dat het publiek kan raden om welk feest of om welke viering het gaat.
Suggesties voor opdrachten: Sinterklaas, Koninginnedag, Kerstmis, Pasen, Oud en nieuw, Vader/Moederdag, Suikerfeest, Sint Maarten, Valentijnsdag, Halloween, Luilak, Chanoeka en Jom Kippoer.
Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten als je de download gebruikt en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.
Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.
Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de suggesties voor opdrachten dus je kunt dit klassikaal bespreken).
Jullie foto’s gaan over het volgende: Carnaval.
Wat doe je op dit feest?
• Sta helemaal stil.
• Zorg voor een duidelijke houding en gezichtsuitdrukking.
• Je kunt ook de voorbereiding op het feest in jullie foto zetten.