Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Sprookjes 2.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen tableaus van een sprookje en presenteren die aan elkaar.   
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’. 
Opmerking: deze les sluit aan bij de vorige les over tableaus. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als een betoverde kikker.

Warming up klassikaal: tweetallen.
Instructie: Ga in jongen-meisje tweetallen staan. Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje. Onthoud de tableaus.

Spelopdrachten: Hans & Grietje.
1: jullie lopen verdwaald en verdrietig door een koud en donker bos.
2: jullie staan bij een snoephuisje blij te snoepen.
3: Hans zit in een kooitje, Grietje is aan het schoonmaken.
4: Hans zit te eten, Grietje steekt de oven aan.
5: Jullie juichen, de heks zit in de oven.

Laat de groep daarna tableau 1 tot en met 5 nogmaals doen, ze lopen van houding naar houding.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om drie tableaus, drie z.g. foto’s te maken van drie momenten uit een sprookje.

Opdrachten: Hans & Grietje, Roodkapje, Sneeuwwitje, Assepoester, Doornroosje, de Wolf en de Zeven Geitjes, de Wolf en de Drie Biggetjes.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak niet meer dan vijf werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Deel de opdrachtkaarten uit.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.

Bijlage 1:

Drie tableaus van een sprookje.

Jullie maken drie tableaus van het volgende sprookje: Repelsteeltje  (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt dit klassikaal bespreken).

• Overleg met elkaar en zet het dan snel in elkaar.
• Ga in een grote houding staan en trek een duidelijk gezicht zodat iedereen weet wie je speelt. Zorg dat je helemaal stil staat.

Extra (alleen als je eraan toe komt):  één extra tableau.
Als jullie de extra opdracht hebben gedaan zeg dat dan van te voren.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress