Werkvorm: werken vanuit de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een meisje, knip een los kroontje van karton. Een handpop van een koning (is die niet voorhanden knip dan een kartonnen kroontje en zet die op een andere handpop). Een kartonnen kroon voor een kleuter. Eventueel een deftig muziekje wanneer je het laatste lesonderdeel ook doet.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal.
Instructie: In deze les gaan we over veel dingen spelen.
Spelvragen: Hoe verkoop je iets? Wat doet een prinses zoal? Welke soorten feesten vieren we eigenlijk op school?
Toelichting op de spelvraag:
De leerkracht stelt een vraag waarvan de antwoorden tot klassikaal spel leiden.
Dus niet: ‘Een prinses houdt van paardrijden, klim maar op je paard en rij een stukje’.
Maar: ‘Wat doet een prinses zoal?’ Je geeft een kind de beurt, dat wat wordt genoemd wordt klassikaal uitgebeeld.
Het begin.
De kinderen zitten verspreid in het lokaal op de grond. Hou de prinsespop met de kroon nog verdekt bij je. Vertel dat je een verhaal gaat vertellen dat begint op Koninginnedag.
Spelvraag: Wat doen we op Koninginnedag?
Suggesties: Dingen verkopen, oud Hollandse spelletjes, muziekinstrumenten bespelen.
Zet de kinderen in een u-vorm. Vertel dat de prinses op Koninginnedag ook iets wou verkopen, kies een meisje uit en speel met haar dat het meisje het kroontje van de prinsessenpop koopt voor €3,-. Het kind levert het kroontje bij jou in en gaat weer aan de kant zitten.
Het probleem.
Haal de pop van de koning er bij. De koning komt erachter dat de prinses haar kroon kwijt is, de prinses biecht alles op. De koning wordt boos en zegt dat ze er alles aan moet doen om de kroon terug te krijgen.
Doe de poppen weer weg. Vertel dat er maanden voorbij gaan waarbij de prinses haar kroon zoekt, en dat er dan een ander feest is dat kinderen leuk vinden. De kinderen verspreiden zich door het lokaal.
Sinterklaas.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met het Sinterklaasfeest?
Suggesties: Schoen zetten, dichten, zingen, pepernoten eten.
De kinderen gaan zitten waar ze op dat moment zijn. De prinsessenpop zoekt in een gezette schoen, vraagt haar kroon voor Sinterklaas maar niks lukt. Doe de pop weg en zeg dat het weken duurde tot het volgende feest.
Kerst.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met Kerst?
Suggesties: Boom optuigen, cadeautjes uitpakken, deftig eten, sneeuwpop maken.
De kinderen gaan zitten waar ze op dat moment zijn. De prinsessenpop zoekt onder een denkbeeldige kerstboom, in een kerstcadeautje. Doe de pop weg en zeg dat het maanden duurde tot het volgende feest.
Pasen.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met Pasen?
Suggesties: Eieren zoeken, eieren eten, eieren schilderen, lopen als een paashaas.
De kinderen gaan zitten waar ze op dat moment zijn. De prinsessenpop zoekt onder de struiken maar vindt alleen paaseieren, in een nestje maar ziet alleen schattige kuikentjes. Doe de pop weg en zeg dat het maanden duurde tot het volgende feest.
Carnaval.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met carnaval?
Suggesties: Schminken, omkleden als een clown en rondlopen, omkleden als een indiaan en rondlopen…
Omkleden als een prins of prinses en rondlopen.
De kinderen gaan zitten op de banken. Geef het kind dat de kroon had gekocht in het begin van de les een kartonnen kroon. Een kartonnen kroon voorbeeld.
Pak de prinsessen pop en hou die verdekt bij je. Vertel dat de prinses haar eigen kroon terug zag, nodig het kind met de kroon uit om bij de prinsessenpop te komen.
De prinsessenpop legt alles uit en vraagt haar eigen kroon terug. Als ruil geeft ze een groot feest. Het kind met de kroon geeft de grote kroon af en gaat weer zitten, leg de kroon weg en zet de prinsessenpop de poppenkroon weer op. Pak de koning erbij. De koning ziet dat zijn dochter de kroon terug heeft en geeft een groot feest waar alle kinderen mogen komen.
De afsluiting.
Vertel dat alle kinderen op het feest mogen komen. Zet een muziekje op en laat ze even vrij bewegen. Dan nemen ze afscheid van de prinses.
Aandachtspunten poppenspel.
Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.

