Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een prinses en een koning (zijn die niet voorhanden knip dan een kartonnen kroontje en zet die op een andere handpop). Of je er een prinses of prins van maakt, of een koning of koningin maakt uiteraard niets uit. Eventueel een deftig muziekje wanneer je het laatste lesonderdeel ook doet.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Warming up:
De kinderen staan verspreid in het lokaal.
Instructie: In deze les gaan we over deftige dingen spelen, bijvoorbeeld: Kam je haren heel netjes, trek hele nette kleren aan, loop eens door elkaar en begroet elkaar heel netjes (‘Goedemorgen, mevrouw’), dans een deftige dans (1-2-3, 1-2-3). Netjes zijn is natuurlijk niet altijd even leuk. Haal je handen eens door je haar, spring in je joggingbroek en speel alsof je in de modder tegen een voetbal aanschopt.
De pop.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je en vertel dat je langs een kasteel liep en uit een open raam iemand hoorde huilen. Je bent gaan kijken, stiekem door het raam. En je zag een prinses en haar vader.
Haal dan de twee poppen tevoorschijn en speel dat de koning moppert op de prinses. Het is verschrikkelijk zo slordig als ze is: aan tafel ligt de helft van haar eten op de grond, haar kamer lijkt op een vuilnisbult, haar nieuwe jurk is gescheurd en zit vol vlekken en wanneer is ze voor het laatst in bad geweest? Voor straf mag je niet mee naar het bal (feest) van de prins.
Stop de poppen weg. Je vindt het een beetje zielig, misschien dat we de prinses het goede voorbeeld kunnen geven?
Bespreek kort hoe je het beste uitlegt wat hoe de prinses zich kan gedragen. Stel voor om te laten zien hoe het niet moet en daarna hoe het wel moet.
De oplossing.
Verdeel de groep in 4 kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen oefenen.
Loop rond en deel de opdrachten mondeling uit:
Werkgroep 1: hoe je slordig eet (zo moet het niet) en hoe je deftig eet (zo moet het wel).
Werkgroep 2: hoe je slordig danst op het feest (zo moet het niet) hoe je deftig danst (zo moet het wel).
Werkgroep 3: hoe je slordig speelt op je kamer (zo moet het niet), en hoe je deftig speelt op je kamer: meteen opruimen als je klaar bent (zo moet het wel).
Werkgroep 4: hoe je slordig praat en doet (zo moet het niet) en deftig praat en doet (zo moet het wel).
Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt.
Kleuters in de hoeken, toelichting.
De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.
De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de huilende prinses weer tevoorschijn. Heet haar van harte welkom en vertel dat we haar iets willen laten zien. Eén voor één laten de werkgroepen zien wat ze hebben bedacht, na afloop van iedere presentatie klappen de kinderen aan de kant en komt de prinses tot inzicht: Zit dat zo? Ja, da’s veel deftiger inderdaad.
De ontknoping.
Na de laatste presentatie haal je de koning erbij, laat de koning en de prinses samen praten. De koning komt er achter dat de prinses een stuk netter is geworden en ze mag toch mee naar het bal van de prins. Als ze zich snel omkleedt natuurlijk.
Koning: Zo, wij gaan naar het bal van prins Ferdinand, tot straks.
Prinses: Goed vader, ik wens u een prettig verblijf.
Koning: Maar kind wat praat je ineens deftig en wat ziet je kamer er netjes uit.
Prinses: Ik heb opgeruimd vader, de kleuters hebben mij dat geleerd [danst deftig].
Koning: Wat een deftig dansje! En er liggen geen kruimels op de grond!
Prinses: Ja, ik kan nu ook deftig eten, ook van de kleuters geleerd vader.
Koning: Jij mag zo wel mee hoor naar het bal!
Prinses: Wat fijn!
Koning: Dan moet je wel eerst een schone jurk aantrekken natuurlijk, tot zo!
De prinses bedankt de kinderen voor hun hulp. Iedereen neemt afscheid van de prinses en de poppen worden voorzichtig opgeborgen.
Het bal (een fijne afsluiting).
Zeg dat alle prinsen en prinsessen op het bal deftig komen dansen, praten en eten. Zet een muziekje op en laat de kinderen even als deftige prinsen en prinsessen vrij bewegen
Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.
