Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Noodweer.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): objectenspel.
Activiteit: De kinderen veranderen voorwerpen van betekenis, verzinnen een verhaal over ongemakken van het weer en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: pittenzakken, 5 verschillende objecten zoals een touw, een lap, een krukje, een emmer, een plastic fles, een stok (zie ‘opmerking’).
Opmerking: Een veilig alternatief voor de stok: wikkel wat dik papier of karton om een stok en zet het vast met plakband. Haal de stok er tussenuit en je hebt een ‘kartonnen stok’.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in een hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les voorwerpen van betekenis gaan veranderen. Illustreer dit door bijvoorbeeld een pittenzak te veranderen in een haarborstel.

Warming up klassikaal.
De groep staat met een pittenzak in de hand verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als er een pittenzak door de lucht vliegt lever je hem in. Bij deze opdracht mag je geen geluid maken.

Spelopdrachten, je pittenzak verandert in: de krabber van een autoruit als het gevroren heeft, zonnebrandcrème, een telefoon waar je 112 mee belt, een fototoestel waar je de bliksem mee probeert te fotograferen, verbandtrommeltje waar je een pleister uit haalt, een kop warme chocolademelk.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
Deel uit. De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: A komt straks met zijn pittenzak bij b. De pittenzak stelt iets voor dat kapot is, b weet vooraf niet wat a heeft bedacht. B is een reparateur, jouw pittenzak is bijvoorbeeld gereedschap. Als je weet wat de pittenzak van A is repareer je het. Daarna wissel je en is A de reparateur.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel bijvoorbeeld dat je pittenzak je mp3 speler is. Nadat je even staat te swingen houdt de muziek ineens op, je slaat er een keer op, daarna open je een denkbeeldige deur, begroet je het kind in de hoop dat hij je spel begrijpt en je ‘mp3 speler’ repareert.
De kinderen gaan staan en verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Als het mooi weer is buiten is iedereen vrolijk, maar je kunt ook behoorlijk last hebben van het weer. Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een situatie te spelen waarin jullie last hebben van het weer. Daarvoor moeten jullie al deze voorwerpen veranderen als iets anders. De voorwerpen mag je tijdens het repeteren niet gebruiken omdat er maar één set is, tijdens het uitvoeren van jullie presentatie gebruik je het natuurlijk wel. 

Laat ongeveer vijf voorwerpen zien (zie ‘Benodigdheden’).
Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt dit klassikaal bespreken).

Noodweer
Jullie maken een presentatie over noodweer. Noodweer in deze opdracht betekent dat er teveel van een weertype is. Bijvoorbeeld teveel hagel.

In jullie verhaal is er teveel: hagel.

Wat kun je niet meer met teveel hagel?
Hoe kun je jezelf hiertegen beschermen?

• Verander alle voorwerpen in iets anders.
• Je mag wel geluid maken maar niet praten. Dus juichen, schreeuwen,  puffen, geluid nadoen van bijvoorbeeld de wind enzovoorts.

Extra opdracht (als je er aan toe komt):
Laat een probleem ontstaan, en laat zien hoe je dat probleem ook weer oplost.
Zeg het voorafgaand aan de presentatie als je de extra opdracht hebt gedaan.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress