Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Het kind van…

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal over het kind van een bijzonder figuur en presenteren dat aan elkaar.
Voorbereiding: knip de kleine rolkaartjes uit en stop ze in een hoed o.i.d. Let op: bij een oneven getal kinderen schrijf je één briefje met de hand en meld je dat er van één rol drie spelers zijn. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks een klein papiertje met een rol erop. Dat papiertje is geheim, laat het dus aan niemand zien.

Deel de rolpapiertjes uit.

Instructie: Ga, staan. Eén klasgenoot heeft dezelfde rol. Loop als je rol door het lokaal. Je mag geluid maken maar je mag je rol niet noemen. Je mag dus wel zeggen ‘Jee, wat stinkt die olifantenpoep!’ maar niet ‘Wat heb ik het toch lastig als dierenverzorger in de dierentuin!’. Probeer de klasgenoot met dezelfde rol te vinden.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, de tweetallen die ze met de eerste oefening hebben geformeerd. Ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: B is de postbode die een pakje komt brengen bij A. A doet open en vraagt de postbode binnen om te helpen met open maken. A verzint voor zichzelf echter een bijzondere rol en vertelt dat vooraf niet aan B.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Het kind is de postbode, jij doet bijvoorbeeld open als de heks uit Hans & Grietje of iemand met een bijzonder beroep (een dirigent bijvoorbeeld). Laat iets bijzonders uit het pakketje van de postbode komen en vraag het kind welke rol je speelde.
De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Inleiding: Heeft een astronaut ook kinderen? Of een popster? En hoe is dat dan voor die kinderen om een vader of moeder te hebben met zo’n bijzonder beroep?

Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te verzinnen of het kind of de kinderen van een buitengewoon persoon.

Opdrachten: een koning, boswachter, circusartiest, kapitein, crimineel.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Het kind van….
Hebben die dan ook kinderen? Jullie studeren een verhaal in over een bijzonder gezin. Denk bij het verzinnen van rollen aan: vriendjes, broertjes en zusjes, vader, moeder, collega’s van je vader of moeder…

1: Thuis: is het een normaal huis? Wie zijn er allemaal in dat huis?
Hoe gaat het spelen en eten bijvoorbeeld?
2: Nadeel: wat is er niet leuk aan dat vader of moeder zo’n beroep heeft?
3: Voordeel: wat is er juist wel leuk aan dat vader of moeder zo’n beroep heeft?

Acteren: speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen, praat luid en duidelijk.
Voorkom het uitbeelden van geweld .

Jullie verhaal moet gaan over het kind (of de kinderen) van: de directeur van de Efteling.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress