Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Sprookjesfoto.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen maken een afbeelding van een sprookje na en presenteren dat aan elkaar.   
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als Grietje die moet schoonmaken.

Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten:  Kleinduimpje met de zevenmijlslaarzen, Roodkapje die bloemen plukt, de Wolf die een huisje omver blaast, de Gelaarsde Kat die zichzelf aankleedt, prinsen en prinsessen op het bal,  de heks die een toverdrank maakt.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A sluit straks de ogen, B kiest een sprookjesfiguur. Als A  z’n ogen weer opent staat B in een bepaalde houding. Die houding is een standbeeld van een sprookjesfiguur zoals je ze misschien uit de Efteling kent  A raadt om welk sprookjesfiguur het gaat, daarna wisselen jullie zo lang tot ik aangeef dat je mag stoppen.

Doe dit een keer voor voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Zeg dat de groep de ogen sluit, ga als een grote reus staan. Zeg dat ze hun ogen mogen openen en mogen raden om welk sprookjesfiguur het gaat.

De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen een afbeelding van een sprookje. Maak die afbeelding zo precies mogelijk na, met bomen en huisjes en al. Je staat dus zo stil als standbeelden.

Opdrachten: Hans & Grietje, Roodkapje, Sneeuwwitje, Assepoester, de Wolf en de Zeven Geitjes.

Maak werkgroepen en deel de afbeeldingen uit. Als de kinderen zelf de rollen niet kunnen verdelen, geef ieder kind dan een cijfer. Zo kunnen ze op de afbeelding zien in welke houding ze moeten gaan staan.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress