Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

het Weer.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen tableaus van de  seizoenen en presenteren die aan elkaar.   
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die het heel koud heeft.

Warming up tweetallen: ‘Kleien’.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Doe vóór: je kiest een kind dat jouw ‘kleipoppetje’ mag zijn. Het kind staat neutraal, jij zet bijvoorbeeld een arm in een bepaalde houding. Als je de arm loslaat moet het kind de arm in die houding laten staan. Zo kun je de vingers, het hoofd, de benen neerzetten zoals jij dat wilt en kun je zelfs een standbeeld met betekenis maken. Dit gaan de kinderen in tweetallen oefenen.  Loop hierbij niet rond.

Geef kinderen even de tijd en laat ze dan wisselen, het kind dat het ‘kleipoppetje’ was mag nu de ander in een houding neerzetten.

Warming up klassikaal.
Inleiding: Bespreek in een kort voorgesprek de seizoenen en leg daarbij de nadruk op de beleving c.q. bijpassende handelingen. Daarna gaan kinderen verspreid door het lokaal staan.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten: Je loopt tegen de wind in, je loopt met een paraplu, je schaatst, je speelt met sneeuw, je speelt buiten met een bal, je plukt bloemen, je smeert jezelf in, je eet een ijsje (verzin zo nodig zelf meer).

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: In jullie groepje krijgen jullie een seizoen toegewezen, daar maak je één z.g. ‘foto’ van. Je krijgt daar een blad met afbeeldingen bij. Die hoef je niet na te doen, jullie mogen je ‘foto’ zo maken als je zelf wil.

Opdrachten: winter, herfst, lente en zomer.

Maak werkgroepen en deel de afbeeldingen uit.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken (bijvoorbeeld: Drie, twee, één: bevries. Het publiek mag de ogen openen.)

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress