Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Spelen en spellen.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen houden zich bezig met het spelen en spellen van dieren. 
Print de lesopzet.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat deze dramales over dieren gaat.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: zwem als een vis, loop als een hond, loop als een olifant, sluip als een poes, kruip als een schildpad, spring als een kangoeroe.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Bepaal wie gaat staan en wie gaat zitten (laat ze dat eerst doen voordat je doorgaat). Als je zit speel je een dier als je staat ben je een mens.

Na iedere beurt wisselen ze de rollen om, de rol van mens bestaat uit het bedenken wat mensen zoal met het betreffende dier doen (verzorgen, voeren, mee spelen…) en dat uitbeelden bij en met hun medespeler.

De kinderen gaan staan en spelen zo lang  door tot je aangeeft dat ze van rollen moeten wisselen en het volgende dier doorgeeft.

Dieren: hond, poes, vis, paard, koe, eend, zeehond, dolfijn…

Kern: woordbreien met dieren.
De groep zit verspreid in het lokaal op de grond. Speel een dier voor, bijvoorbeeld een hond. Vraag aan de kinderen op welke letter dit dier eindigt als je het spelt. Na het juiste antwoord vraag je of iemand een dier weet dat start met dezelfde letter. Het kind dat de beurt krijgt benoemt zo’n dier, de hele klas speelt dat dier (gewoon door elkaar). Vervolgens vraag je naar de eindletter van het dier dat net gespeeld is, dat dier wordt weer klassikaal uitgebeeld. Ga net zo lang door tot je op een dood spoor zit en herhaal het met een nieuw startdier zo lang als de aandacht er voor is.

Afsluiting:
De groep zit in tweetallen tegenover elkaar en spelen ter afsluiting het woordbreien met dieren nogmaals.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress