Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

de Grot.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over een grot en presenteren dat aan elkaar.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je door het donker loopt en een zaklamp pakt, zodat je alles wat beter kan zien.
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Je mag geen geluid maken.

Spelopdrachten: Je zwemt door het koude water, je steekt een fakkel aan zodat je kan zien waar je bent, je breekt een schatkist open, je verstopt je in een keukenkastje, je gaat naar de donkere kelder om een pak koekjes te pakken.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Voorwerpen. Iedere dag gebruiken we dingen zoals een schaar, een tandenborstel, een pen enzovoorts. A laat straks aan B zien hoe hij een voorwerpen gebruikt, B raadt wat het is.

De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie gaan zo in werkgroepen op expeditie naar een grot. Maar: vóór de ingang van de grot ligt een groot rotsblok, verzin hoe jullie dat weg krijgen. Binnen in de grot is het heel donker, wat hebben jullie bij je hiervoor? Wat vinden jullie in de grot? Wat heb je bij je?

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten, zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: De Grot.
Er ligt een rotsblok voor de grot: hoe krijgen jullie die daar weg?
Het is donker in de grot: hoe speel je dat?
Jullie vinden iets in de grot: wat?

Belangrijk: zorg dat er geen geweld in jullie verhaal voorkomt. Je mag geen geluid maken en geen echte spullen gebruiken.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress