Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Beroepen die helpen.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over een helpend beroep en presenteren dat aan elkaar.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie alsof je het verkeer regelt als een politieagent. Fluit daarbij zonder geluid op een denkbeeldig fluitje.

Warming up klassikaal.
De groep zitten verspreid in het lokaal op de grond.
Instructie: Verschillende beroepen gebruiken soms dezelfde spullen. Ik noem straks een voorwerp, je beeldt er verschillende beroepen mee uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Doe vóór: een hamer. Je gebruikt het steeds als een ander beroep, de kinderen steken hun vinger op als je van beroep bent veranderd (een timmerman, een beeldhouwer, een dokter, een rechter).

De kinderen gaan verspreid in het lokaal staan.
Spelopdrachten: schaar, draad en naald, kwast, tuinslang, een pen, enzovoort.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: A beeldt een beroep uit, B benoemt het niet maar geeft tegenspel. Bijvoorbeeld: A verbeeldt een schooljuf, B gaat zonder iets te zeggen als schoolkind zitten en steekt haar vinger op.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Doe dan de B-kant, laat het kind een beroep kiezen. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een presentatie te maken over een helpend beroep. Een beroep dus dat mensen of dieren helpt. Welk probleem komen ze tegen en hoe lossen ze dat op?

Opdrachten: De brandweer, de mensen van de ziekenauto, de schoonmakers, de klusjesmannen,
de dierenarts.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Een helpend beroep.

Jullie beroep: de politie.

• Je mag niet praten.
• Er mag geen geweld in voor komen.
• Welk probleem lossen jullie op?

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress