Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Boodschappenlijst.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen presenteren in werkgroepen een boodschappenlijstje aan elkaar.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je een deur opent, ziet dat het regent (voel met je hand) en een paraplu opsteekt voordat je naar buiten gaat.
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Verzin zelf de dingen die je kunt spelen bij de opdrachten.

Spelopdrachten: Welke dingen doe je in de vakantie: in het water, op  het water, aan het water,  in de sneeuw, op het ijs…

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie pakken je koffer in maar nemen ook mee wat de ander verzint om mee te nemen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan.
Ga tegenover het kind staan. Jij speelt bijvoorbeeld dat je jouw haren kamt en legt de kam voor  je in een denkbeeldige koffer. Het kind speelt ook het gebruik van de kam en ook iets dat hij zelf mee wil nemen, bijvoorbeeld een bal.
Jij speelt de kam, de bal en iets nieuws, bijvoorbeeld een tandenborstel.
Het kind speelt de kam, de bal, de tandenborstel en iets nieuws.
Enzovoorts.

De kinderen gaan staan, en spelen zolang door totdat je aangeeft dat ze weer op hun plek mogen gaan zitten. Als ze niet verder kunnen beginnen ze weer opnieuw.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Als je ver weg op vakantie gaat kan het zo zijn dat de mensen uit dat land jou niet kunnen verstaan. Je krijgt toch een boodschappenlijstje. Verzin hoe je wat er op staat zo kan uitbeelden dat de winkelbediende jou begrijpt en het juiste voor je pakt.

Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Per werkgroep presenteren ze hun boodschappenlijst. Na afloop mogen alleen de kinderen uit het publiek de vinger opsteken die alle dingen van het lijstje kunnen opnoemen.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress