Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Oeps!

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): jabbertalk.
Opmerking: jabbertalk is een ander woord voor ‘fantasietaal’, begeleid het met een accent op non verbaliteit (gezichtsuitdrukking, gebaar enzovoorts).  Zoek voor voorbeelden op you tube bijvoorbeeld onder ‘Pingu’ en beluister ‘Vlieg met me mee’ (Paul de Leeuw). Maak gebruik van drama-tv. Er is geen vaste taalvorm, alles kan en mag.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les met jabbertalk aan de slag gaan. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je aan het timmeren bent en jezelf met een denkbeeldige hamer op je duim slaat.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: De één nodigt de ander uit om iets te gaan doen maar er gaat iets verkeerd. Samen lossen jullie het op, je mag geen ruzie uitbeelden.

B nodigt A uit om te gaan rolschaatsen (of skateboarden).
A nodigt B uit om te gaan darten.
B nodigt A uit om te gaan vliegeren.
A nodigt B uit om te gaan tennissen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Nodig een kind uit om thee te gaan drinken, laat het denkbeeldige dienblad uit je handen vallen en ruim dat samen op. Praat enthousiast in jabbertaal.
De kinderen gaan staan, vullen zelf de spelopdrachten in totdat je de volgende spelopdracht geeft.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Je krijgt een opdracht waarbij de één hulp nodig heeft van de ander. Praat vooral lekker hard in jabbertaal.

A zit met zijn voet vast, B komt helpen. B vraagt eerst wat er aan de hand is.
B zit op de wc  vast, A komt helpen. A vraagt eerst wat er aan de hand is.
A krijgt z’n fiets niet open, B komt helpen. B vraagt eerst wat er aan de hand is.
B heeft een lekke band, A komt helpen. A vraagt eerst wat er aan de hand is.

De kinderen gaan staan, vullen zelf de spelopdrachten in totdat je de volgende spelopdracht geeft. Daarna gaan ze op hun plek zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie:  Waar veel kinderen zijn gebeuren wel eens ongelukjes. Jullie krijgen in werkgroepen een plek toegewezen waar veel kinderen komen. Eén van jullie krijgt een ongelukje, de anderen schieten te hulp. Maak het ongeluk niet te groot, iedere rol moet het overleven.

Opdrachten: op de manege, het zwembad, de bowlingbaan, het pretpark, de schaatsbaan.
Reserve: de kinderverjaardag.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak niet meer dan vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Het werk wordt aan elkaar gepresenteerd. Sluit iedere presentatie af met een applaus en een korte nabespreking.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Oeps!

Jullie krijgen een ongelukje op de volgende plek: op het schoolplein.

Stap 1: er is nog niks aan de hand (stap 1 mag niet te kort zijn).
Stap 2: het ongelukje.
Stap 3: de hulp.

Jabbertalk:
Praat lekker hard
Speel met duidelijke gebaren en gezichtsuitdrukkingen.
Voorkom het uitbeelden van geweld.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress