Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen de oplossing van een probleem en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: Pietenpetten en een mijter.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: Je pakt een Barbie in, je pakt een fiets in, je klimt via een schoorsteen naar beneden, je maakt de boot schoon, je borstelt Americo (het paard van Sinterklas), je strooit pepernoten.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Als er een probleem is dan komt Piet naar de Hoofdpiet om hulp. Iets kan kwijt zijn, of kapot bijvoorbeeld. A is straks als eerste Hoofdpiet, B verzint een probleem dat A moet oplossen. B bespreekt het vooraf niet met A. Je moet erbij praten.
Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Klop bij het kind aan en spreek het aan als Hoofdpiet. Zeg dat er een deuk in de staf van Sinterklaas zit, en dat je het niet terug kan buigen. Laat het kind als Hoofdpiet het probleem oplossen. Het is leuk als jullie Pietenpetten dragen. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen een afbeelding met daar op een probleem van de Pieten en Sinterklaas. Bespreek het probleem, verdeel de rollen en speel zowel de plaatjes als de oplossing die jullie hebben verzonnen.
Er zijn zes plaatjes, bespreek er één van: welke oplossing zouden ze verzinnen? Benadruk dat de kinderen ook het probleem spelen zoals dat op de afbeeldingen staat.
Maak werkgroepen en deel de afbeeldingen uit.
Toelichting:
afbeelding 1: in Spanje staan Sint en zijn Pieten op het punt te vertrekken, bij de stoomboot aangekomen zit er een gat in.
afbeelding 2: in Spanje staan Sint en zijn Pieten op het punt te vertrekken, bij de haven aangekomen is de boot verdwenen.
afbeelding 3: twee Pieten zijn op weg om hun pepernotenzakken te vullen, in de bakkerij blijkt dat de bakpiet alles heeft opgegeten.
afbeelding 4: twee Pieten gaan Sinterklaas ophalen voor de intocht, bij de kamer van Sinterklaas aangekomen blijkt hij te zijn verdwenen.
afbeelding 5: twee Pieten willen cadeautjes uit een vrachtauto halen om weg te geven. Bij de vrachtwagen aangekomen blijkt deze leeg te zijn: de cadeaus zijn weg,
afbeelding 6: op de stoomboot verheugt iedereen zich op de intocht, maar waar zijn de kinderen?
Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Over welk probleem ging deze presentatie?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten).
Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan verdere didactische adviezen.
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.