Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Vakantiecriminelen

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen tableaus over criminelen en presenteren die aan elkaar.   
Benodigdheden: fluitje (optioneel). 
Van deze les is ook een versie beschikbaar met verteller, klik hier om die te bekijken
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als een standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die volleybalt.

Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot, je mag door het lokaal lopen. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje. Onthoud goed waar en hoe je staat als het fluitje is gegaan, na afloop wil ik de tableaus nog een keer zien.

Trek een denkbeeldige grens in het lokaal waar de zee begint en het strand ophoudt.

Spelopdrachten:
1:  het is mooi weer op het strand
2: er komt een klein wolkje voor de zon, wat verandert er op het strand?
3: het gaat een klein beetje regenen, heel licht.
4: het gaat stortregenen.

Laat ze steeds even  spelen en blaas dan op je fluitje zodat de kinderen ‘bevriezen’, laat ze even staan en blaas dan nog een keer op je fluitje om de kinderen weer in beweging te krijgen.

Laat de groep daarna tableau 1 tot en met 4 nogmaals doen, ze lopen van houding naar houding.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A sluit de ogen, B zet iets in tableau dat je in de vakantie hebt gedaan. Wissel zo lang totdat ik zeg dat jullie mogen gaan zitten.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Laat het kind de ogen sluiten en ga zelf in tableau staan, bijvoorbeeld alsof je een boek leest. Het kind raadt wat jij uitbeeldt. Wissel dan.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Over de hele wereld zijn criminelen te vinden die wachten tot de toeristen hun kant op komen. Gelukkig hangen overal beveiligingscamera’s, in dit geval om foto’s te maken.
Met je groepje maak je tableaus (z.g. ‘foto’s’ uit een beveiligingscamera), je krijgt daarvoor een opdrachtkaart. De foto’s gaan over een misdrijf op vakantie.

Onderwerpen:  zakkenrollers, diefstal uit vakantiewoning, diefstal op een parkeerterrein, diefstal op het strand, opgelicht door de vakantiedokter, opgelicht door de garagehouder.

Reserve: de politie is crimineel.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Deel de opdrachtkaarten uit.

Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.

Bijlage 1:

Jullie onderwerp is: de dokter is de crimineel.

Een tableau is een ‘uitgebeelde foto’.
Verdeel jezelf in zo gelijk mogelijk in ‘vakantiegangers’ en ‘criminelen’.

Tableau 1: een foto van de situatie zonder criminelen of met de criminelen als ze nog niks verkeerds doen.
Tableau 2:  de criminelen slaan hun slag.
Tableau 3:  de vakantiegangers komen erachter.

Extra tableau (als je er aan toe komt):  de afloop, oftewel hoe gaat het verder met de vakantiegangers.

Let op:  sta helemaal stil en zorg er voor dat er geen geweld in voor komt.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress