Werkvorm(en): Nasynchronisatie.
Activiteit: De kinderen verzinnen een nagesynchroniseerde scène over een heftig schoolreisje en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: Bij nasynchronisatie verwoordt de ene speler (de stemacteur) de tekst en gedachten van de andere speler (de spelacteur). Het staat ook bekend als ‘dubbing’.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan nasynchroniseren. Als je een DVD afspeelt zie je in het menu vaak verschillende talen staan, in al die landen zijn acteurs bezig geweest om stem te geven aan de rollen die meespelen. Ter illustratie doe je een stukje voor: kies een kind die je een korte spelinstructie geeft, jij gaat uit het beeld van het publiek staan en doet de stem van dat kind.
Instructie voorbeeldopdracht voor het kind : je gaat aan de waterkant zitten om te gaan vissen. Je pakt je spullen uit en begint. Even gebeurt er niks, maar dan heb je beet. Je haalt iets onverwachts en gevaarlijks uit het water. Ik ga jouw stem doen.
Warming up 1 tweetallen: losse oefeningen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie de stemkant doet en wie de spelkant, bij iedere opdracht wisselen ze.
Instructie voor de spelacteurs: niezen, hoesten, fluiten, huilen, lachen.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up 2 tweetallen: situaties.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie de stemkant doet en wie de spelkant, bij iedere opdracht wisselen ze. Dit zijn situaties die door de spelacteurs op eigen wijze moeten worden opgelost. Na iedere spelinstructie zou je dus kunnen zeggen: ‘Hoe los je het op?’.
Instructies voor de spelacteurs:
Je pakt ’s ochtends je tas in maar na vier spullen verwond je jezelf.
Je bent ’s ochtends in de badkamer bezig en ziet na een poosje een grote spin.
Je bent buiten aan het picknicken maar na een poosje merk je dat je in een mierenhoop bent gaan zitten.
Je bent aan het barbecueën en lekker aan het eten, dan kom je erachter dat de barbecue vlam heeft gevat.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een scène te verzinnen over een schoolreisje.
Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Zie de bijlage voor een voorbeeldopdracht.
Maak vier grote werkgroepen waarvan de ene helft van de werkgroep de stemmen doet en de andere helft het mimespel.
Tijdens de uitvoering zitten de stemacteurs bij elkaar en aan één van de zijkanten van het publiek.
Bijlage 1:
Op schoolreis!
1: Bepaal wie van jullie het spel gaan doen en wie de stemmen.
2: De stemacteurs gaan samen zitten, de spelacteurs gaan voor jullie spelen.
3: Kies een spelacteur uit waar je de stem van gaat doen.
Bepaal waar jullie schoolreisje naartoe gaat.
De reis: hoe gaan jullie daarheen?
De aankomst: jullie komen op de plek aan, wat zegt de leerkracht?
Het probleem: er ontstaat paniek, hoe komt dat?
De oplossing: hoe loopt het af?
Spelacteurs: speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen.
Stemacteurs: praat niet teveel door elkaar.
Voorkom het uitbeelden van geweld en iedere rol moet levend de eindstreep halen.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.