Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Geschiedenis

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): hoorspel.
Activiteit: De kinderen maken een hoorspel over een begrip uit de geschiedenis.
Benodigdheden: in iedere werkgroep één geschiedenisboek (optioneel). opdrachtkaarten voor de werkgroepen, kijk vooraf of die aansluiten bij hun voorkennis, pas ze anders aan.
Als je het leuk vindt om vooraf een you tube filmpje over hoorspel te laten zien kijk dan op de hoorspelpagina van deze methode.
Opmerking: tijdens de uitvoering van de hoorspelen zit het publiek met de rug naar de spelers toe. Je kunt de spelers ook achter een scherm o.i.d. plaatsen.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in een kring op stoelen. Vertel dat de dramales over hoorspel gaat. Vertel wat hoorspel is, dat het een geluidenverhaal betreft dat vooral vroeger voor de radio werd gemaakt.
Op de linkenpagina is een link opgenomen waarmee je een filmpje over hoorspel aan je kinderen kan laten zien. Als je dit wil, doe het dan voorafgaand aan de les. Ook kun je een fragment van een hoorspel laten horen (van een Efteling-cd bijvoorbeeld), en geef vooral met eigen stemimitatie een indruk waar je naartoe wil.

Inventariseer welke geluiden kinderen met hun stem kunnen imiteren en doe dat meteen klassikaal. Als er dierengeluiden worden gemaakt hou dan voor ogen dat dieren geen letters kennen (een hond zegt niet ‘waf’ of ‘blaf’).

Warming up klassikaal.
Dolby surround. De groep zit in een kring op stoelen. Terwijl de groep met de handen voor de ogen zit, gaat een kwart van hen verspreid door het lokaal geluiden maken met een bepaald thema uit de geschiedenis. Die geluiden bereiden ze niet voor, het is een oefening en geen uitgewerkte presentatie. Op jouw teken stoppen ze daar mee, het publiek geeft applaus en mag daarna raden om welk thema het gaat.
Je kunt de uitvoerende groep kinderen kort de gang instrueren, staat de situatie dat niet toe dan staan de opdrachten nog als strook, bovenaan deze pagina. Deel die dan aan werkgroepen uit, ze mogen er één minuut naar kijken (deze opdracht dient spontaan te blijven).

Gladiatoren: trompetten, zwaardgevecht, gejoel, tijgers.
Wilde westen: paarden, smid, koeien, pistoolschoten, indianengeluiden (getrommel, gejoel).
1953 watersnoodramp: Vee op de vlucht, roeien, redden van mensen in het water, wind, hulpgeroep.
Piraterij: hijsen van de zeilen, meeuwen, zeemansliederen, gekraak van houten schip, papegaai, ander schip in de verte, kanonnen klaar maken, schoten, zwaard vechten.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.

Instructie:
A sluit de ogen, B maakt een geluid. Dit hoeft in principe niks met geschiedenis te maken te hebben. Pas als B klaar is met het geluid opent A de ogen en raadt het, dit is een belangrijke regel voor deze oefening.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. De kinderen verzinnen verder zelf hun geluiden en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze weer mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.

Instructie: Jullie maken zo een hoorspel over een bepaalde periode uit de geschiedenis. Kijk goed op de opdrachtkaart, eventueel mag je in je geschiedenisboek kijken voor aanvullende informatie (optioneel). We presenteren het zo, dat je niet te zien bent voor het publiek.

Bespreek kort de aandachtspunten op de werkkaarten en maak groepjes.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress